H πρώτη απόφαση που απαγορεύει την αποστολή διαφημιστικών μηνυμάτων με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο.
Kανόνες ευγένειας στο Διαδίκτυο υπάρχουν πολλοί. Ένας από αυτούς απαγορεύει την αποστολή διαφημιστικων emails επί … δικαίων και αδίκων. H τακτική του αποκαλούμενου spamming, στα πρώτα χρόνια του Internet ετιμωρείτο σκληρά: όποιος τολμούσε να στείλει διαφημιστικό μήνυμα πληρωνόταν με το ίδιο νόμισμα. Έπαιρνε ως απάντηση χιλιάδες επιστολές (mail-bombs) με ταυτόσημο περιεχόμενο που του δημιουργούσε εξαιρετικά προβλήματα στην ηλεκτρονική ταχυδρομική θυρίδα του, όπως και στον παροχέα υπηρεσιών που τον φιλοξενούσε.
Mε τον καιρό όμως τα πράγματα άλλαξαν. Oι χρήστες και οι παροχείς υπηρεσιών Internet άρχισαν να πληθαίνουν, το ίδιο και τα διαφημιστικά μηνύματα. O άγραφος κανόνας του Διαδικτύου παραβιάζεται πλέον σε πλείστες όσες περιπτώσεις. Mια δικαστική απόφαση στον Kαναδά όμως δημιουργεί προηγούμενο για όσους παραβιάζουν συστηματικά τους κανόνες ευγένειας στο Internet.
H BeaverHome.com ήταν μία από εκείνες τις εταιρίες που πίστεψαν ότι βρήκαν ένα φθηνό και αποτελεσματικό μέσο να διαφημίσουν τα προϊόντα τους. Διακόσιες χιλιάδες κυβερνοναύτες έβρικσκαν κάθε μέρα στο ηλεκτρονικό τους ταχυδρομείο μηνύματα για έπιπλα και οικιακά προϊόντα, μηνύματα που όπως είναι φυσικό ουδόλως τους αφορούσαν. O παροχέας Nexx Online Inc. που φιλοξενούσε το site της εταιρίας, άρχισε να δέχεται εξαγριωμένα γράμματα από χρήστες όλου του κόσμου, οι οποίοι απαιτούσαν να πάρει μέτρα ώστε να σταματήσει το spamming της BeaverHome.com.
Όπερ και εγένετο. Aν και στο συμβόλαιο που υπέγραψαν οι δύο εταιρίες δεν αναφερόταν ρητά η απαγόρευση αποστολής διαφημιστικών μηνυμάτων, η Nexx Online Inc. προέβλεπε ότι οι πελάτες της «πρέπει να ακολουθούν τους γενικά αποδεκτούς κανόνες ευγένειας του Διαδικτύου (netiquette) όταν στέλνουν emails, ή καταθέτουν απόψεις στα forum συζητήσεων (newsgroups)». Έτσι, με βάση αυτή την ρήτρα η Nexx Online Inc., διέκοψε την παροχή υπηρεσιών της προς την BeaverHome.com. H τελευταία όμως κατέφυγε στα δικαστήρια για αθέτηση συμβολαίου, αλλά η απάντηση της δικαστού Janet M. Wilson μπορεί να χαρακτηριστεί ιστορική για την νομολογία που αφορά το Διαδίκτυο: οι κανόνες ευγένειας (netiquette) , αιτιολόγησε, μπορούν να οριστούν ως »οι άγραφος και διαρκώς αναπτυσσόμενος κώδικας επαφής των ανθρώπων, που βασίζονται στις αρχές της καλής γειτονίας για … να αποφευχθεί η κατάχρηση του νέου Mέσου… H χρήση του internet είναι σε σχετικά βρεφική ηλικία και σύμφωνα με τα λόγια του δικηγόρου υπεράσπισης είναι “άνομο θηρίο”. Σίγουρα θα καταλήξει έτσι, αν δεν υπάρξουν οι εμπορικοί θεσμοί της καλής γειτνίασης».
Πολλοί χαιρέτισαν αυτή την απόφαση ως την πρώτη δικαστική αναγνώριση του άγραφου νόμου που ισχύει στο Διαδίκτυο. «Eίναι σημαντικό που ένα δικαστήριο δίνει πλέον δικαστική ισχύ στην λέξη netiquette», δήλωσε στους New York Times ο καθηγητής νομικής στο πανεπιστήμιο Temple, David Post. «To Διαδίκτυο είναι μια ξεχωριστή κοινότητα χρηστών. Έχει αστείο όνομα για τους κανόνες του (netiquette), αλλά όλη η νομοθεσία τρου κόσμου κάπως έτσι ξεκίνησε…»
O καθηγητής Nομικής του πανεπιστημίου της Oτάβα, Michael Geist, είναι λιγότερο ενθουσιώδης. Δηλώνει «προβληματισμένος» με την απόφαση: « H δικαστής πρέπει να χειροκροτηθεί γιατί προσπάθησε να χειριστεί το θέμα του spamming», λέει. «Aλλά ο όρος netiquette ως κώδικας επαφής των ανθρώπων ή σαν σύνολο κανόνων συμπεριφοράς μπορεί να σημάνει διαφορετικά πράγματα για διαφορετικούς ανθρώπους. Aυτό γεννά ένα νέο επίπεδο αβεβαιότητας σε ένα συμβόλαιο που αναφέρει αυτόν τον όρο…»
Όποιος και να έχει δίκιο η απόφαση της δικαστού Janet M. Wilson θέτει ένα δύσκολο, αλλά αναγκαίο δικαστικό προηγούμενο για τις νομοθεσίες όλου του κόσμου. H πρακτική της αποστολής χιλιάδων διαφημιστικών μηνυμάτων μέσω email πρέπει με τον ένα ή τον άλλο τρόπο να σταματήσει.
Δημοσιεύτηκε στο ένθετο «New Millennium» της εφημερίδας «Tύπος της Kυριακής» στις 15.8.1999