Εφόσον η πληροφορία είναι ελευθέρα διαθέσιμη στο Διαδίκτυο νομιμοποιείται κάποιος να την καρπώνεται για ίδιους σκοπούς χρησιμοποιώντας την μέθοδο της διασύνδεσης;
Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα του World Wide Web είναι η διασυνδεσιμότητά του, όλες εκείνες οι υπογραμμισμένες λεξούλες που παραπέμπουν σε άλλες πληροφορίες. Αυτό αποτελεί την μεγάλη δύναμη του διαδικτύου: έχει συνταιριάξει όλη την πληροφορία σε ένα τεράστιο μεν, παγκόσμιο δε βιβλίο.
Η πρακτική αυτή όμως άρχισε να παρουσιάζει κάποια προβλήματα. Εφόσον η πληροφορία είναι ελευθέρα διαθέσιμη στο Διαδίκτυο νομιμοποιείται κάποιος να την καρπώνεται για ίδιους σκοπούς χρησιμοποιώντας την μέθοδο της διασύνδεσης;
Ας φανταστούμε το εξής σενάριο: εκδίδει κάποιος μια ηλεκτρονική εφημερίδα και διαλαλεί πως έχει όλα τα νέα του κόσμου. Δεν πληρώνει, όμως, δημοσιογράφους, παράγει δική του ύλη, δεν έχει δικές του φωτογραφίες δεν κάνει τίποτε περισσότερο από το να διασυνδέει την δική του εφημερίδα με άλλες που επωμίζονται το κόστος παραγωγής του υλικού. Ακόμη χειρότερα: με τις τεχνικές σελιδοποίησης που υπάρχουν σήμερα στο διαδίκτυο μπορεί το περιεχόμενου κάποιου άλλου να εμφανίζεται πλαισιωμένο από τα λογότυπα του διασυνδέοντος. Μπορεί δηλαδή πάνω να εμφανίζεται η ονομασία «Tame» κι από κάτω να υπάρχει το περιεχόμενο του «Time». Μπορεί να το κάνει;
Τέτοιου είδους ερώτημα δεν έχει αντιμετωπίσει ακόμη η δικαιοσύνη, αλλά κατά πως δείχνουν τα πράγματα σίγουρα θα ασχοληθεί στο άμεσο μέλλον. Ήδη ένας οργανισμός έστειλε γράμματα ζητώντας από εκείνους που διασυνδέονται μαζί της να σταματήσουν. Οι αντιδράσεις βέβαια γι’ αυτή την ενέργεια του «Better Business Bureau» (ΒΒΒ), ενός εκπαιδευτικού οργανισμού ήταν άμεσες, αλά το ερώτημα που τίθεται πλέον είναι: πρέπει να υπάρχουν όρια στη διασύνδεση;
Η υποδιευθύντρια του ΒΒΒ δήλωσε πως το Δ.Σ. του οργανισμού έφτιαξε μια νέα πολιτική σχετικά με τους ποιους θα επιτρέπει να διασυνδέονται με το site τους. Αυτή προβλέπει ότι επιτρέπεται η σύνδεση από δημόσιους και μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς, από σελίδες ΜΜΕ, και μηχανής αναζήτησης. Σύνδεση από κερδοσκοπικούς οργανισμούς που δεν συνεργάζονται με το ΒΒΒ απαγορεύεται. Ο οργανισμός πλέον ψάχνει τεχνολογικές λύσεις να σταματά την διασύνδεση με «ανεπιθύμητους» χωρίς να εξαιρεί και τα πιθανά νομικά μέτρα: η αναφορά του ονόματος του οργανισμού σε ξένη σελίδα μπορεί να αποτελέσει παραβίαση της νομοθεσίας περί εμπορικών σημάτων.
Νομικά όμως θα είναι δύσκολα τα πράγματα για την ΒΒΒ. Η ειδική σε θέματα πνευματικής ιδιοκτησίας, καθηγήτρια νομικής του American University, Christine Haigh Farley, δήλωσε στους New York Times ότι η ΒΒΒ θα τα βρει δύσκολα αν αποφασίσει να πάει στα δικαστήρια. «Κάθε άτομο μπορεί να μιλά για άλλες νομικές οντότητες, που το όνομά τους είναι εμπορικό σήμα», δήλωσε. «Έχει το δικαίωμα να αναφερθεί σ’ αυτό. Η διασύνδεση είναι μια μορφή αναφοράς. Είναι σαν να λέει: για περισσότερες πληροφορίες τηλεφωνήστε στο “Better Business Bureau” κι αυτό είναι ο αριθμός τηλεφώνου τους. Ο δικηγόρος Mark Sabelman που ασχολείται με θέματα πνευματικής ιδιοκτησίας ότι θεωρητικά καμία διασύνδεση δεν μπορεί να είναι επαρκώς παραπλανητική για να αιτιολογηθεί παραβίαση πνευματικής ιδιοκτησίας.
Δημοσιεύτηκε στο ένθετο «New Millennium» της εφημερίδας «Tύπος της Kυριακής» στις 1.4.2001