Η κοσμική Πολιτεία επιτρέπει σε κάθε πολίτη, είτε φορά ράσο είτε όχι, να ασχολείται και με «τα του Καίσαρα» και με «τα του Θεού». Η χριστιανική παράδοση δεν το επιτρέπει.
Στατιστικώς, τέσσερις στους δέκα απ’ όσους εκκλησιάζονται στο Αίγιο, στα Καλάβρυτα, και γενικώς στην επικράτεια που διακονεί ο κ. Αμβρόσιος είναι ψηφοφόροι του ΠΑΣΟΚ. Οι περισσότεροι απ’ αυτούς λατρεύουν τον κ. Κώστα Σημίτη. Τον θεωρούν «γίγαντα» και «μεγαλόψυχο». Μπορεί, κατά τον κ. Αμβρόσιο, να κάνουν λάθος, αλλά αυτοί το πιστεύουν ακράδαντα. Περισσότερο ίσως απ’ όσο πιστεύουν ότι ο μητροπολίτης τους είναι ο εκπρόσωπος του Θεού επί της γης. Αυτοί σίγουρα δεν θα ξαναπατήσουν στην εκκλησία και θα διαρρήξουν τις σχέσεις τους με την Ορθοδοξία.
Στατιστικώς, τέσσερις στους δέκα Έλληνες -από το 98% που δηλώνουν Χριστιανοί Ορθόδοξοι- ψήφισαν στις προηγούμενες εκλογές ΠΑΣΟΚ. Σίγουρα δεν είναι ευχαριστημένοι από την ανακοίνωση της Ιεράς Συνόδου που παίρνει θέση στην κομματική αντιπαράθεση και κάποιοι απ’ αυτούς -έστω άρρητα- θα απαρνηθούν τα θρησκευτικά τους καθήκοντα. Θα ξεκόψουν από την εκκλησία. Αν κατά τις επιταγές του ιδρυτή της χριστιανικής θρησκείας, δουλειά των εκπροσώπων του επί της γης είναι να σώσουν την ψυχή έστω και του τελευταίου αμαρτωλού (πόσω μάλλον του τελευταίου ΠΑΣΟΚου), αυτό σημαίνει ότι οι ιεράρχες που απαρτίζουν την Ιερά Σύνοδο κάνουν κακή δουλειά. Αντί να προσελκύουν ανθρώπους προς την εκκλησία, τους διώχνουν.
Είναι γεγονός αναμφισβήτητο ότι κάθε Έλλην πολίτης έχει το δικαίωμα να εκφράζει ευθαρσώς τις απόψεις του. Ακόμη κι αν πληρώνεται από τους φορολογούμενους, όπως αμείβονται οι μητροπολίτες. Είναι, επίσης, γεγονός αναμφισβήτητο πως και ο αρχιεπίσκοπος και οι επίσκοποι είναι άνθρωποι. Μπορούν να διαφωνούν με πολιτικές αποφάσεις, να οργίζονται και να μνησικακούν. Σε μια κοινωνία που θέλει να έχει «ζωηρό και ζωντανό διάλογο» πρέπει να τους επιτρέπεται και να υβρίζουν. Το μόνο πρόβλημα είναι η δουλειά τους. Αφού αυτή είναι να υπερβαίνουν τα γήινα και να ασχολούνται με τα του Θεού, η εμπλοκή τους σε κομματικές αντιπαραθέσεις τραυματίζει τα του Θεού. Όχι τα του Καίσαρα. Εξάλλου η επιταγή «τα του Καίσαρα στον Καίσαρα και τα του Θεού στον Θεό», δεν είναι συνταγματική, ούτε πολιτική. Χριστιανική είναι. Αυτό σημαίνει ότι η κοσμική Πολιτεία επιτρέπει σε κάθε πολίτη να ασχολείται και με «τα του Καίσαρα» και με «τα του Θεού». Είτε φορά ράσο, είτε όχι. Η χριστιανική παράδοση δεν το επιτρέπει.
Είναι γεγονός ότι πολλοί ιερείς και ιεράρχες σε κρίσιμες στιγμές της ιστορίας μας έπραξαν στο ακέραιο το καθήκον τους. Υπήρξαν βέβαια άλλοι τόσοι που δεν το έκαναν, αλλά πρέπει να ξεχωρίσουμε ποιο καθήκον έπραξαν. Ο άξιος Μητροπολίτης Ζακύνθου Χρυσόστομος, για παράδειγμα, δεν έσωσε τους Εβραίους επειδή μισούσε τους Γερμανούς, αλλά επειδή αγαπούσε αλλήλους. Ήταν η χριστιανική του αρετή που τον έφερε δίπλα στους κατατρεγμένους. Αυτή ξεχνούν πολλές φορές οι διάκονοι του Θεού, ειδικά όταν αρχίζουν να εμπλέκονται με όσα ανήκουν στον Καίσαρα. Ας μην ξεχνάμε ότι με πρωτοβουλία της εκκλησίας της Ελλάδος αναθεματίστηκε πριν από ενενήντα χρόνια ο Ελευθέριος Βενιζέλος.
Υπάρχει σύγχυση ταυτοτήτων σήμερα στην εκκλησία. Βεβαίως οι ιεράρχες είναι Έλληνες πολίτες και μπορούν να υβρίζουν όποιον θέλουν. Θα πρέπει, όμως, να θυμούνται ότι είναι και ιεράρχες. Γιατί πολλοί από το ποίμνιό τους άρχισαν να το λησμονούν…
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Απογευματινή» στις 16.11.2005