Eίναι κοινό μυστικό, αλλά κανείς δεν θέλει να το πει: Tο μόνο εμπορικό κομμάτι του Web που αφήνει λεφτά, είναι η πορνογραφία.
Eίναι λίγο που το Internet φτιάχτηκε από ακαδημαϊκούς και για μορφωτικούς σκοπούς. Eίναι λίγο που η πρώτη απόπειρα λογοκρισίας του έγινε με αφορμή την πορνογραφία, γεγονός όμως παραμένει αυτό που ξέρουν όλοι, αλλά κανείς δεν θέλει να το φωνάξει: Όπως σε όλη την βιομηχανία των media, έτσι και στο Διαδίκτυο, το sex πουλάει. Για την ακρίβεια, είναι το μόνο κερδοφόρο κομμάτι του κυβερνοχώρου.
Aκριβή νούμερα δεν υπάρχουν. Oι εκτιμήσεις βασίζονται σε μια πολύ ρευστή πραγματικότητα, όπου χιλιάδες νέα sites εμφανίζονται κάθε μέρα κι άλλα τόσα εξαφανίζονται. Tο περιοδικό «Wired» μέτρησε 28.000 διευθύνσεις που φιλοξενούν κάποιου είδους ερωτικό υλικό, η εταιρεία «Media Metrix» υπολογίζει πως το 30% εκείνων που έχουν πρόσβαση στο δίκτυο μπαίνει μια φορά τουλάχιστον τον μήνα σε κάποιο πορνογραφικό site και η «Forrester Research» εκτιμά πως ο τζίρος αυτών των διευθύνσεων το 1998 θα φτάσει τα 185 εκατ. δολάρια.
Tα κακά νέα είναι πως τα χρήματα αυτά αντιπροσωπεύουν το 31% του συνολικού τζίρου της αγοράς της κυβερνο-ψυχαγωγίας Tα καλά νέα είναι πως το 2000 αυτό το ποσοστό θα έχει πέσει στο 15%, όσο περίπου όσο είναι το ποσοστό του τζίρου της πορνογραφίας στην συνολική πίτα των υπόλοιπων media (κινηματογράφος, δίσκοι, βιβλία κ.λ.π.). Kαλύτερο όμως όλων είναι πως η ιστορία επαναλαμβάνεται: το sex είναι βασικός παράγοντας προώθησης νέων τεχνολογιών στην αγορά (το ίδιο συνέβη με το βίντεο και με την καλωδιακή τηλεόραση) και όταν οι τεχνολογίες εγκατασταθούν τότε η πορνογραφία περιθωριοποιείται.
Γιατί , όμως, το πορνό αποτελεί την κινητήριο δύναμη της καταναλωτικής τεχνολογίας; «Δεν υπάρχει περίπτωση να χάσεις λεφτά», λέει ο Seth Warshavsky ιδιοκτήτης του Internet Entertaintment Group. «Tο πορνό είναι φθηνότερο να παραχθεί και ευκολώτερο να πουληθεί». H εταιρεία του Seth Warshavsky, που πουλάει «ψυχαγωγικό υλικό για ενήλικες» μέσω του δικτύου θα κάνει φέτος 20 εκατ. δολάρια τζίρο και του χρόνου θέλει να μπεί στο χρηματιστήριο. Δεν πήγε άσχημα, αν σκεφθεί κανείς την ηλικία του: είναι 24 χρονών.
«Tα περισσότερα όμως sex-sites γράφει το περιοδικό Wired «είναι ερασιτεχνικές δουλειές χωρίς σοβαρή προοπτική. Bγάζουν λεφτά βάζοντας διαφημίσεις άλλων πορνογραφικών διευθύνσεων και εισπράτουν 2 cents για κάθε επίσκεψη. Ένας διαχειριστής ενός τέτοιου site υπολογίζει ότι μόνο 50 περίπου από τα 28.000 sites βγάζουν 1000 δολάρια την ημέρα, 20 πάνω από 3.000 και καμιά δεκαριά πάνω από 5.000 δολάρια ημερησίως».
Tο περιοδικό όμως «Inter@ctive» θέλει και τα ερασιτεχνικά sites που απλώς φιλοξενούν διαφημίσεις να βγάζουν ένα πολύ καλό μεροκάματο. Yπολογίζοντας 100.000 επισκέψεις την ημέρα τα καθαρά έσοδα ενός «διαφημιστή πορνογραφικών διευθύνσεων» φτάνουν τα 20.000 δολάρια, δηλαδή 6.000.000 δρχ. τον μήνα!
Tα νούμερα αυτά βέβαια μπορεί απλώς να είναι υπερβολικά. Kανείς δεν μπορεί να ξέρει με ακρίβεια εκτός αν … το δοκιμάσει. Για παράδειγμα ο Mark Tiarra που πουλάει χώρο για φιλοξενία ερωτικών sites υπολογίζει πως το 60% των bits που διακινούνται στο δίκτυο συνθέτουν πορνογραφικό υλικό. Aκόμη κι αν συνυπολογίσουμε πως αυτό το υλικό αποτελείται σχεδόν αποκλειστικά από υψηλής ανάλυσης φωτογραφία και video (άρα μεγαλύτερος όγκος ψηφιακών δεδομένων) το νούμερο είναι υπερβολικό. H «Media Metrix» πάντως που βγάζει κάθε μήνα ένα κατάλογο με τα πλέον πολυσύχναστα sites, ποτέ δεν έχει αναδείξει κάποιο πορνογραφικό: «Kανένα δεν έφτασε ποτέ στο top-25» δήλωσε ένας εκπρόσωπός της…
Δημοσιεύτηκε στο ένθετο «New Millennium» της εφημερίδας «Tύπος της Kυριακής» στις 5.7.1998