Eνώ οι μάχες μαίνονται για τα πνευματικά δικαιώματα των δημιουργών, οι τελευταίοι είναι οι έσχατοι που ακούγονται στο μεγάλο διάλογο που έχει ανοίξει.
Μια σειρά κινηματογραφικών εταιριών ετοιμάζονται πυρετωδώς να μοιράσουν ταινίες μέσω του διαδικτύου, είτε στους υπολογιστές των χρηστών είτε στις τηλεοράσεις μέσω γραμμών υψηλής ταχύτητας. Η Sony Pictures ετοιμάζεται να ξεκινήσει την υπηρεσία MovieFly που θα προσφέρει ταινίες στο web. Η Disney ήδη έχει στον αέρα τον δικτυακό τόπο Movies.com ο οποίος σύμφωνα με ανακοίνωση της εταιρίας σύντομα θα παρέχει ταινίες. Αλλες επιχειρήσεις όπως η Blockbuster και η Intertainer πειραματίζονται με συστήματα που θα μοιράζουν ταινίες μέσω καλωδίου στις τηλεοράσεις.
Ενώ όλες οι μεγάλες επιχειρήσεις ετοιμάζονται για να μοιράσουν μέσω του internet περιεχόμενο (βιβλία, ταινίες κ.λ.π.) κι ενώ οι μάχες μαίνονται για τα πνευματικά δικαιώματα των δημιουργών, οι τελευταίοι είναι οι έσχατοι που ακούγονται στο μεγάλο διάλογο που έχει ανοίξει. Απ’ ότι δείχνουν τα πράγματα όμως οι διαπραγματεύσεις έχουν ξεκινήσει. Ήδη η Ένωση Αμερικανών Ηθοποιών μαζί με την Ομοσπονδία Καλλιτεχνών στον Κινηματογράφο και την Τηλεόραση διαπραγματεύονται από κοινού με την Ένωση Παραγωγών για τον τρόπο πληρωμής πνευματικών δικαιωμάτων μέσω διαδικτύου.
Ήδη έχουν ένα προηγούμενο αφού οι κινηματογραφικές εταιρίες συμφώνησαν να πληρώνουν 1,2% των εσόδων τους στην Ένωση Αμερικανών Συγγραφέων για να δείχνουν ταινίες ή τηλεοπτικές εκπομπές στο internet. Η συμφωνία ισχύει για προγράμματα που παρήχθησαν μετά την 1η Ιουλίου 1971.
Τα στούντιο επίσης συμφώνησαν σε ξεχωριστές πληρωμές ανά συγγραφέα αν κάποιο έργο τους που φτιάχτηκε για το internet, μετατραπεί αργότερα σε ταινία ή τηλεοπτική εκπομπή. Η συμφωνία, όμως, ισχύει για μια και μοναδική μετάδοση. Οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται για την περίπτωση που οι θεατές θα μπορούν να κατεβάζουν στο δίσκο τους την ταινία και θα μπορούν να την βλέπουν αναρίθμητες φορές. «Το ζήτημα των πολλαπλών μεταδόσεων είναι περίεργο», δηλώνει ο παραγωγός της πετυχημένης σειράς κινουμένων σχεδίων «Τhe Simpsons», Rob LaZebnick που έχει τον δικτυακό τόπο κινουμένων σχεδίων Icebox . «Πολλά σόου μπορούν να βρίσκονται στο δίκτυο για πάντα και κάθε χρήστης να τα παίρνει 100.000 φορές. Εδώ μάλλον πρέπει να ισχύσει ότι ήδη ισχύει στα DVD και τα βίντεο…»
Δημοσιεύτηκε στο ένθετο «New Millennium» της εφημερίδας «Tύπος της Kυριακής» στις 13.5.2001