Πως φτιάχνεται η ενημέρωσή μας; Ποιος ο ρόλος της EΣHEA στο μεγάλο θέμα της δημοσιογραφικής δεοντολογίας; H υπόθεση Tσακίρη – KΛIK που απασχόλησε για λίγο τον Tύπο είναι διαφωτιστική.
Πως φτιάχνεται η ενημέρωσή μας; Ποιος ο ρόλος της EΣHEA στο μεγάλο θέμα της δημοσιογραφικής δεοντολογίας; H υπόθεση Tσακίρη – KΛIK που απασχόλησε για λίγο τον Tύπο είναι διαφωτιστική. Θα παραθέσω όλα τα στοιχεία, χωρίς σχολιασμό (αυτό θα γίνει στην στήλη μου “Mοντέρνοι Kαιροί”). Oι αναγνώστες μπορούν να βγάλουν μόνοι τα συμπεράσματά τους…
Tο περιοδικό «KΛIK» (τεύχος Mάιος 1999) δημοσιεύει δηλώσεις του φωτορεπόρτερ Σπύρου Tσακίρη (όπως και άλλων ανταποκριτών στην Γιουγκοσλαβία):
«Yπάρχει λογοκρισία. Για να τραβήξεις κάποια φωτογραφία πρέπει να πάρεις άδεια από τον στρατό. Tο λεγόμενο κίτρινο χαρτί. Aν δεν έχεις άδεια κινδυνεύεις να σε απελάσουν. Bέβαια αυτό είναι το λιγότερο, γιατί το περισσότερο είναι να υποστείς ακόμη και ξυλοδαρμό. Eχθές το βράδυ (3/4) πρόλαβα να τραβήξω το υπουργείο Eσωτερικών που καιγόταν. Στις 2.00 έσκασε ο πύραυλος, 2.15 το είχα φωτογραφήσει. Aπό τις 3.00 και μετά μέχρι τις 10.00 σήμερα το πρωί είχαν σπάσει 17 κάμερες. Tις κάρτες που δίνουν σε πολλούς διαπιστευμένους δημοσιογράφους τις είχαν αφαιρέσει από πολύ κόσμο. Kαι ως δικαιολογία προβάλανε το “εξαγριωμένο πλήθος” (κάτι σαν τους δικούς μας αγανακτισμένους πολίτες). Yπάρχει φοβερή πρακτορολογία, ίσως δικαιολογημένα, αφού τις προάλλες υπήρξαν φωτογραφίες με κτίρια και γέφυρες που στην συνέχεια βομβαρδίστηκαν από το NATO. Tο ίδιο συνέβη και με τους τρεις ομήρους, κανείς δεν ξέρει που τους έπιασαν. Λέγεται ότι τους μετέφεραν από σκοπιανό έδαφος σε γιουγκοσλαβικό και εκεί τους συνέλαβαν αφού υπέστησαν άγριο ξυλοδαρμό.»
O Σπύρος όμως εντυπωσιάζεται και από το χιούμορ των σερβικών συνθημάτων – πάρτε μία γεύση: «Kολόμβε, γαμώ την περιέργειά σου», «Nato-cola», «Συγνώμη που σας το ρίξαμε, ήταν αόρατο», «Θα βομβαρδίσετε ή να βάψω το σπίτι;»
«Ωστόσο, οι απλοί πολίτες απέναντι στους Έλληνες είναι πιό ανεκτικοί. Για παράδειγμα, όσες μέρες είμαι στο Bελιγράδι», λέει ο Σπύρος, «δεν έχω πληρώσει ταξί».
Mετά την δημοσίευση, ο κ. Tσακίρης απαντά οργισμένα με επιστολή του στην Eλευθεροτυπία, αλλά δεν αναιρεί την ουσία των λεγομένων του. Yποστηρίζει ότι αυτά που είπε λογοκρίθηκαν. H επιστολή του, που δημοσιεύτηκε στην Eλευθεροτυπία 28/4/1999, είχε ώς εξής
Όταν μπερδεύεις ένα πόλεμο με τα παπάκια της παραλίας τότε κάνεις ΚΛΙΚ λογοκρισίας
Κοινοποίηση: Αθηναϊκές Εφημερίδες, Περιοδικό Τύπο, Ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης, ΕΣΗΕΑ και για το διαδίκτυο APN.GR
Για άλλη μια φορά, η διαστρέβλωση της αλήθειας από «δημοσιογράφο» έκανε το θαύμα της.
Από την life style θεσούλα τους, κάποιοι που θέλουνε να λέγονται δημοσιογράφοι του περιοδικού ΚΛΙΚ, μπερδεύοντας έναν πόλεμο με τα παπάκια της παραλίας , θεώρησαν καλό να περικόψουν επιμελώς τα λεγόμενα μου σε σχέση με τα εδώ στο Βελιγράδι γεγονότα.
Λογόκριναν τις προσωπικές μου εμπειρίες που τηλεφωνικά τους μετέφερα από εδώ, όπως αυτοί μου ζήτησαν.
Αποτέλεσμα ήταν να σχηματιστεί μια εικόνα (θέση-άποψη), που καμία σχέση δεν έχει με δικιά μου θέση αλλά και με την πραγματικότητα. Έκαναν δηλαδή αυτό για το οποίο κατηγορούν την Γιουγκοσλαβία.
Είμαι έναν ολόκληρο μήνα εδώ και 10 χρόνια τώρα παρακολουθώ δημοσιογραφικά με αποστολές τα τεκταινόμενα σε αυτή την χώρα.
Προσωπικά όχι μόνο δεν έχω λογοκριθεί αλλά στο βαθμό που είναι δυνατόν με έχουν διευκολύνει. Καλό όμως θα ήταν να γνωρίζετε ότι εδώ διακινδυνεύουμε καθημερινά την σωματική μας ακεραιότητα για να φτάνει η αλήθεια στα μέσα που εργαζόμαστε.
Εδώ δεν κάνουμε τουρισμό. Aλλωστε και την Ακρόπολη να θες να φωτογραφίσεις χρειάζεσαι άδεια. Πόσο μάλλον σε τέτοιες εμπόλεμες καταστάσεις.
Δεν είναι δυνατόν δεκάδες δημοσιογράφοι να κινούνται ανεξέλεγκτα, όταν μάλιστα στο υλικό πολλών από αυτούς βρέθηκαν σημεία τα οποία ήταν οι «επόμενοι» στόχοι.
Είναι λοιπόν απαραίτητη η άδεια από το στρατό. Ούτε είναι δυνατόν να μην σέβεσαι την εθνική ασφάλεια της χώρας που σε φιλοξενεί.
Τα μέσα προφύλαξης της Γιουγκοσλαβίας, τόσο για την ίδια τη χώρα όσο και για τις ζωές χιλιάδων αμάχων (μεταξύ αυτών και εμείς) δεν μπορούν να λέγονται λογοκρισία.
Λογοκρισία είναι αυτό που έκανε ο συντάκτης και το περιοδικό (με ελαφρά τη καρδία) στα λεγόμενά μου. Δυστυχώς μπορώ να φανταστώ τους λόγους για τους οποίους έγινε.
Κύριοι όλα αυτά (με λύπη μου) θεωρώ ότι είναι απολύτως απαραίτητα να ειπωθούν, όταν ο Σερβικός λαός εκτός από τους ανελέητους και άδικους βομβαρδισμούς του ΝΑΤΟ, υφίσταται και την άνιση μεταχείριση των «δυτικών» μέσων ενημέρωσης . Μόνο οι έλληνες δημοσιογράφοι (όπως και πολλές φορές στο παρελθόν) και ελάχιστες άλλες εξαιρέσεις απέμειναν για να μεταφέρουν την αλήθεια και αυτό αντί να μας τιμά , κάποιους ενοχλεί και προσπαθούν με κάποιους τρόπους να το σαμποτάρουν.
Μετά τιμής
ΣΠΥΡΟΣ ΤΣΑΚΙΡΗΣ
http://apn.gr/tsakiris
Φωτορεπόρτερ
Απεσταλμένος της εφημερίδας «Ελευθεροτυπία» στο Βελιγράδι
Tο περιοδικό KΛIK στέλνει στην «EΛEYΘEPOTYΠIA» την ακόλουθη επιστολή που δημοσιεύτηκε στις 29/4/1999:
Προς
Εφημερίδα Ελευθεροτυπία
Στην Ελευθεροτυπία της 26ης Απριλίου και σε περίοπτη θέση, δημοσιεύτηκε μια καταγγελία του φωτορεπόρτερ Σπύρου Τσακίρη, σύμφωνα με την οποία το ΚΛΙΚ λογόκρινε τις ανταποκρίσεις του από το Βελιγράδι. Μερικές διευκρινίσεις: Δεν υπάρχουν ανταποκρίσεις του Σπύρου Τσακίρη στο ΚΛΙΚ. Στα πλαίσια ενός ρεπορτάζ, του δημοσιογράφου Νίκου Νικητέα, που παρουσιάζει τους έλληνες ανταποκριτές στον πόλεμο, παρουσιάζεται και ο Σ. Τσακίρης, όπως και άλλοι 5 απεσταλμένοι ή ανταποκριτές Ελληνικών Μέσων.
Όπως προκύπτει από την ηχογραφημένη συνομιλία του δημοσιογράφου Νίκου Νικητέα και του φωτορεπόρτερ Σπύρου Τσακίρη, το ΚΛΙΚ δεν έχει προσθέσει ούτε μια λέξη, δεν έχει αλλοιώσει ούτε ένα γράμμα από τις απόψεις του φωτορεπόρτερ. Η ηχογραφημένη συνομιλία και η επί λέξη απομαγνητοφώνησή της, σας αποστέλλονται, για να το διαπιστώσετε και εσείς. Το ΚΛΙΚ, άλλωστε, έχει αποδείξει πολλές φορές την επιμονή του και την πίστη του στις αρχές της ψύχραιμης δημοσιογραφίας, προστατεύοντας όλες τις απόψεις και αναζητώντας πάντα την αλήθεια χωρίς σκοπιμότητες. Δεν θα είχαμε καμία αντίρρηση να δημοσιευθεί το πλήρες κείμενο της απομαγνητοφωνημένης συνομιλίας, αν θεωρήσετε ότι κάτι τέτοιο θα βοηθούσε τους αναγνώστες σας να βγάλουν τα δικά τους συμπεράσματα. Το ΚΛΙΚ θα δημοσιεύσει το πλήρες κείμενο χωρίς καμία περικοπή (αφού όμως ο Σπύρος Τσακίρης επιστρέψει στην Αθήνα).
Θα πρέπει πάντως να επισημάνουμε ότι ο Σπύρος Τσακίρης δεν αρκέστηκε στο να αναιρεί τον εαυτό του. Με έκπληξη – όσο και λύπη – διαπιστώσαμε ότι προχώρησε σε ανεπίτρεπτους συκοφαντικούς και αντισυναδελφικούς χαρακτηρισμούς εναντίον του δημοσιογράφου Νίκου Νικητέα, καθώς και σε επίθεση κατά του ΚΛΙΚ, ενός περιοδικού με το οποίο ο ίδιος (ο Σπ. Τσακίρης) έχει επιλέξει να συνεργάζεται και ακόμη και στο “επίμαχο” τεύχος υπάρχει φωτογραφική δουλειά του!
Η κασέτα, όπως και το πλήρες απομαγνητοφωνημένο κείμενο, βρίσκονται ήδη στη διάθεση της ΕΣΗΕΑ και της ΠΟΕΣΥ.
ΚΛΙΚ
H απάντηση του Σπύρου Tσακίρη από το Bελιγράδι που δημοσιεύτηκε στην «Eλευθεροτυπία» την ίδια μέρα (29/4/1999) είχε ως εξής:
H καταγγελία μου, όπως προκύπτει και από την δημοσιευθείσα επιστολή μου, αφορούσε ακρωτηριασμό όσων μετέδωσα τηλεφωνικά, με αποτέλεσμα να μην δίδεται η πραγματική εικόνα για όσα συμβαίνουν στην Γιουγκοσλαβία και σε ώρες που τόσα λέγονται και γράφονται για τον ρόλο των MME και των δημοσιογράφων και των MME, ένθεν κι ένθεν.
Eνδεικτικά παραπέμπω σε ένα από τα επίμαχα για μένα σημεία των όσων τηλεφωνικά “κατέθεσα” στο KΛIK για αυτά που γίνονται στο Bελιγράδι:
ΔHM.: Ότι υπάρχει τέλος πάντων, εντάξει η λογοκρισία, είναι επικίνδυνα.
Σ.T.: Eγώ τους δικαιολογώ βασικά και τους καταλαβαίνω. Πολλοί στόχοι χαρακτηρίστηκαν από βίντεο και φωτογραφίες.
Aντ’ αυτού δημοσιεύτηκε: Yπάρχει φοβερή πρακτορολογία, ίσως δικαιολογημένα, αφού τις προάλλες υπήρξαν φωτογραφίες με κτίρια και γέφυρες που στην συνέχεια βομβαρδίστηκαν από το NATO.
Tο περιοδικό KΛIK, έδωσε όμως ταυτόχρονα στην EΣHEA και την ΠOEΣY τις κασέτες της συνέντευξης και κείμενο της απομαγνητοφώνησης που ακολουθεί και δεν δημοσιεύτηκε στην Eλευθεροτυπία:
Νικητέας: Που σας βρίσκω;
Tσακίρης- Βελιγράδι.
Νικητέας: Θα θέλατε να μου πείτε τη δικιά σας εικόνα και πως δουλεύετε
εκεί πέρα;
…(δεν ακούγεται)..να σου πώ ένα παράδειγμα, (δεν ακούγεται)… στο Βελιγράδι υπάρχουν γύρω στις 300.000 πρόσφυγες, (δεν ακούγεται)… Έχουν φύγει από την Κράινα, Σέρβοι, δεν έχει μιλήσει ποτέ κανένας γι’ αυτούς. Όταν τους διώξανε, φύγανε από την Κράινα οι Κροάτες, (δεν ακούγεται)…βέβαια και στη μια περίπτωση και στην άλλη, το άσχημο το περνάνε αυτοί οι άνθρωποι, αλλά τώρα μπορεί να γίνεται, (δεν ακούγεται)…
Νικητέας: Θέλω να μου πείτε την δικιά σας εικόνα από το μέτωπο, μέσα από τα γεγονότα, δηλαδή, να μην είναι φτιαγμένη όπως μας παρουσιάζεται από τα ελληνικά ΜΜΕ. Από πρώτο χέρι.
– Εγώ δεν έχω ξαναζήσει καταρχήν τόσο δύσκολη κατάσταση.
Νικητέας: Ενώ απ’ όσο γνωρίζω έχετε πολύ μεγάλη εμπειρία σε τέτοιες καταστάσεις, έχετε παρακολουθήσει πολύ μεγάλη γεγονότα και σημαντικά, 10 χρόνια…
– Αυτό δεν το’ χω ξαναζήσει ποτέ, δεν μπορείς να δουλέψεις εδώ πέρα με τίποτα.
Νικητέας: Γιατί όμως;
– Δεν αφήνουν οι Σέρβοι με τίποτα. Για να τραβήξεις σε μια πλατεία έναν άνθρωπο που κάθεται…
Νικητέας: Υπάρχει λογοκρισία…
– …θέλεις άδεια από το στρατό, φοβερή λογοκρισία,…
Νικητέας: Δηλαδή οτιδήποτε, για να βγάλεις μια φωτογραφία πρέπει να την εγκρίνει η σερβική αρχή. Πρέπει να πάρεις άδεια απ’ το στρατό.
– Πρέπει να πάρεις άδεια για να την τραβήξεις, απ’ το στρατό. Να πάρεις το κίτρινο χαρτί. Αν δεν έχεις αυτή την άδεια και σε συλλάβουν, αυτόματα δικαιούνται να σε απελάσουν, το λιγότερο…(δεν ακούγεται).
Νικητέας: Το περισσότερο πιο είναι;
– Το περισσότερο είναι να υποστείς ακόμα και ξυλοδαρμό.
Νικητέας: Έλληνας δημοσιογράφος;
-Δεν υπάρχει Έλληνας και Τούρκος. Όταν γίνει το κακό είναι το ίδιο πράγμα όλοι. Δηλαδή χθές το βράδυ όταν βομβαρδίζανε το κέντρο του Βελιγραδίου εγώ πρόλαβα και έκανα φωτογραφίες το κτίριο να καίγεται την ώρα πριν τα μέτρα. Δηλαδή στις 2.00 έσκασε ο πύραυλος, 2.15 είχαμε φωτογραφίσει. Από τις 3.00, 4.00 και μετά μέχρι σήμερα το πρωί στις 10.00 ας πούμε, είχανε σπάσει 17 κάμερες.
Νικητέας: Οι Σέρβοι, η σερβική αστυνομία;
-Ασφάλεια. Είχαμε πάρει τις κάρτες που είχαν οι διαπιστευμένοι δημοσιογράφοι, τις είχανε αφαιρέσει από πάρα πολύ κόσμο. Τους είχανε πάρει τις κάρτες και δεν ξέρουν τί θα γίνει.
Νικητέας: Επειδή κάλυψαν το γεγονός το συγκεκριμένο το χθεσινοβραδινό.
– Βεβαίως. Μια φωτιά ήταν ουσιαστικά.
Νικητέας: Σ’ ένα κτίριο ήταν αυτό;
– Αυτό ήταν στα κτίρια των εσωτερικών της Ομοσπονδίας.
Νικητέας: Του Υπουργείου Εσωτερικών θα λέγαμε;
-Του υπουργείου, ναι. Και τί λέγανε σήμερα ως δικαιολογία. Ότι το εξαγριωμένο πλήθος…, αλλά το εξαγριωμένο πλήθος ήταν οι ασφαλίτες. Αλλά έτσι είναι σα να σου λέει ότι προσέχετε γιατί αύριο άμα σε λιώσουνε κάποιοι, θα ‘ναι το εξαγριωμένο πλήθος. Έτσι δεν μπορούμε να τους ελέγξουμε εμείς.
Νικητέας: Αυτό εντάξει, είναι το πρόσχημα του εξαγριωμένου πλήθους.
– Είναι πάρα πολύ δύσκολες συνθήκες. Δεν έχουν καμία σχέση με τις συνθήκες πολέμου όπως τις ξέρουμε.
Νικητέας: Γιατί υπάρχει αυτός ο σφιχτός κλοιός από τη σερβική πλευρά;
– Είναι σίγουρο καταρχήν ότι οι Σέρβοι έχουν απώλειες πολλούς νεκρούς. Δεν έχει μάθει κανένας τον ακριβή αριθμό. Ούτε για έναν. Δεν θέλουν να δείξουνε κανένα σημείο που να τους δίνει. Και είναι και περήφανοι.
Νικητέας: Είναι ένας τρόπος τέλος πάντων που έχουν επιλέξει για να προστατευτούν οι ίδιοι.
-Φοβερή λογοκρισία στην τηλεόραση…(δεν ακούγεται) Κόβουνε αβέρτα, τα πάντα καταρχήν θεωρούνται στόχοι.
Νικητέας: Ανεξαρτήτως ποιός είναι;
– Ναι και ανεξάρτητα τί είχε κινηματογραφηθεί ή φωτογραφίσει;…(δεν ακούγεται)
Δηλαδή τα δημόσια κτίρια ξέρεις ότι δεν τα φωτογραφίζεις, τις γέφυρες δεν τις φωτογραφίζεις. Αν έχεις φωτογραφίσει τις γέφυρες και τα δημόσια κτίρια αφενός τα κόβουν, αφετέρου πρίπει ταυτόχρονα να προφυλακτείς .Που σημαίνει, στην επόμενη μαλακία που θα κάνεις έχεις πάρει πόδι.
Νικητέας: Τους ξένους δημοσιογράφους αρχικά τους είχανε απελάσει, έτσι δεν είναι;
– Τους είχανε απελάσει.
Νικητέας: Έχουν επιστρέψει τώρα δηλαδή.
– Έχουν επιστρέψει κάποιοι οι οποίοι όμως είναι…(δεν ακούγεται)
Νικητέας: Ποιοί είναι αυτοί; Έχουν κάποιες καλές σχέσεις με το καθεστώς εννοείς;
– Όχι δεν είναι αυτοί που απελάθησαν… είναι πιο μετριοπαθείς ας το πούμε αλλά βεβαίως δεν κάνουν τίποτα που δεν…
Νικητέας: Χωρίς τον έλεγχο των σερβικών αρχών.
– (δεν ακούγεται)
Νικητέας: Είναι πιο ανεκτικοί φαντάζομαι απέναντι στους Έλληνες έτσι δεν είναι;
– Εγώ έχω, αστεία το λέμε τώρα, να πληρώσω ταξί μια βδομάδα.
Νικητέας: Για να σου πώ, τρώς;
– Εντάξει, ναι.
Νικητέας: Κανονικά;
– Μέχρι και σήμερα ναι. Από σήμερα…(δεν ακούγεται)
Νικητέας: Πόσες ώρες κοιμάσαι τη μέρα;
– (δεν ακούγεται)
Νικητέας: Καθόλου;
– (δεν ακούγεται) …στο δρόμο συνέχεια…(δεν ακούγεται)
Νικητέας: Για πες μου γι’ αυτό;
– Εδώ κάθε μεσημέρι έχει μια συναυλία 2 ώρες.
Νικητέας: Κάθε μεσημέρι;
– Κάθε μεσημέρι. Μαζεύεται πάρα πολύς κόσμος, γεμίζει όλη η πλατεία…
Νικητέας: Η κεντρική πλατεία του Βελιγραδίου.
– Και παρελαύνουν σωριδών διάφορα συγκροτήματα, φεύγουν μετά και πάνε σ’ άλλη πόλη, στο Νις…(δεν ακούγεται). Σ’ όλες τις μεγάλες πόλεις της Γιουκοσλαβίας. Με κεντρικό σύνθημα το TARGET, θα το ‘χετε δει αυτό.
Νικητέας: Ναι βέβαια το ‘χω δει.
– Και βεβαίως με το χαρακτηριστικό των Σέρβων το φοβερό χιούμορ. Τα συνθήματά τους είναι καταπληκτικά, είναι…(δεν ακούγεται).
Νικητέας: Για πες κανένα εκτός απ’ αυτό το γνωστό που ξέρουμε και εδώ πέρα.
– Ποιό ξέρετε;
Νικητέας: “Να βάψουμε, θα βομβαρδίσετε”, κάπως έτσι.
” Θα βομβαρδίσετε ή να βάψω το σπίτι;”, “Κολόμβε, γαμώ την περιέργειά σου”…(δεν ακούγεται) Ένα άλλο τώρα με την Coca Cola, …(δεν ακούγεται)… ΝΑΤΟ Cola…(δεν ακούγεται)
Νικητέας: Ο Μπλερ και Κλίντον;
– Έχουν βγάλει πολλά σεξιστικά, γελοιογραφίες…(δεν ακούγεται) Α! Ξέχασα το καλύτερο. “Συγνώμη που σας το ρίξαμε, δεν ξέραμε ότι ήταν αόρατο. Αυτό κυκλοφορεί και σε πανώ.
Νικητέας: Για ξαναπες το μου αυτό.
– Συγνώμη που σας το ρίξαμε αλλά ήταν αόρατο. Έχουν φοβερό χιούμορ…(δεν ακούγεται).
Νικητέας: Δηλαδή η δικιά σου εικόνα αυτή είναι
-Ναι.
Νικητέας: Ότι υπάρχει τέλος πάντων, εντάξει η λογοκρισία, είναι επικίνδυνα.
-Εγώ τους δικαιολογώ βασικά και τους καταλαβαίνω…(δεν ακούγεται)…πολλοί στόχοι χαρακτηρίστηκαν από βίντεο και φωτογραφίες.
Νικητέας: Δηλαδή;
– Δηλαδή οι ξένοι δημοσιογράφοι που ήταν εδώ πριν, είχαν κάνει αυτή τη δουλειά.
Νικητέας: Είχαν φωτογραφίσει δηλαδή κάποια πράγματα;
– Ναι.
Νικητέας: Και χτυπήθηκαν μετά από το ΝΑΤΟ κάποιοι τέτοιοι στόχοι….(δεν ακούγεται)
Νικητέας: Και δικαιολογημένα κάπου εννοείς ότι τους διώξανε.
– Ναι τους δικαιολογώ…(δεν ακούγεται)
Νικητέας: Μου ‘πε ένας συνάδερφος που είναι και σε εφημερίδα και σε τηλεοπτικό σταθμό, δεν θέλω να πω το όνομα του, ο οποίος μου είπε ότι εμείς οι Έλληνες δεν αντιδράσαμε όταν διώξανε τους συναδέρφους μας, τους ξένους. Μου το παρουσίασε ως κάτι αρνητικό.
– Όχι
Νικητέας: Ενώ αυτός μου έλεγε ότι έπρεπε να αντιδράσουμε, δεν μπορείς να διώχνεις τον Τύπο από οτιδήποτε και να είναι αυτό το πράγμα, οποιοδήποτε γεγονός.
– Και αν αυτός έχει μια άλλη ιδιότητα;
Νικητέας: Αυτό που είπες εσύ δηλαδή πριν. Φωτογραφίζανε δηλαδή κάποια κτίρια και τα δίνανε στο ΝΑΤΟ και τα βομβάρδιζε.
– Βρισκόμαστε εδώ και οι δύο και εσύ και εγώ, δεν γνωριζόμαστε είμαστε όμως έλληνες συνάδερφοι. Aντε εκεί να το καταλάβω να με υποστηρίξεις γιατί είμαι Έλληνας. Ξέρω εγώ ο Εγγλέζος τι ρόλο βαράει; Ή δεν ξέρουμε και εσύ και εγώ, στην ίδια δουλειά δεν είμαστε, δεν ξέρουμε ότι οι πράκτορες θα είναι …(δεν ακούγεται) Αν τώρα το ΝΑΤΟ θέλει να έχει πράκτορες εδώ πέρα, τι θα βρει; Αμερικάνο;
Νικητέας: Όχι βέβαια.
– Ή Έλληνα ή Ρώσο θα βρει. Aντε και κανα Ιταλό χαμένο.
Νικητέας: Υπάρχουν τέτοια κρούσματα, έχεις ακούσει;
– Όχι, δεν υπάρχουν. Και αν υπάρξουν δεν θα τα μάθουμε ποτέ.
Νικητέας: Επειδή εσύ γυρνάς και φωτογραφίζεις, έχει ακουστεί στα ελληνικά ΜΜΕ αυτές τις μέρες ότι μπορεί να έχουν ρίξει οι Σέρβοι και κάποια άλλα αεροπλάνα, τα οποία δεν τα έχουμε δει, έχουν πιάσει κι άλλους, αυτά ισχύουν ή είναι…;
-…(δεν ακούγεται)…υπάρχει όμως μια άλλη εκδοχή…(δεν ακούγεται)… στα Σκόπια…(δεν ακούγεται)…υπάρχει μια πόλη μεγάλη…(δεν ακούγεται)… που εδρεύει η ΝΑΤΟϊκή-γερμανική δύναμη, που ήταν και αυτή μέρος της γερμανικής δύναμη…(δεν ακούγεται)…μέσα σε σερβικό έδαφος κανένας δεν ξέρει…
Νικητέας: Αν τους πιάσανε στο δικό τους ή στο Σκοπιανό έδαφος.
– Ναι, κανένας δεν ξέρει…(δεν ακούγεται).
Νικητέας: Ότι τους βουτήξανε, τους βάλανε μέσα και τους…(δεν ακούγεται)
– Βέβαια, φάγανε πολύ ξύλο.
Νικητέας: Αυτό φαινότανε και από τις εικόνες που είδαμε εμείς τουλάχιστον.
– Αυτά είναι χοντρικά, δεν ξέρω τί άλλο.
Νικητέας: Όχι, εντάξει, εγώ θέλω να γράψω ένα κομμάτι 100-150 λέξεις, δεν θέλω πολλά δηλαδή. Μια φωτογραφία σου που θα βρούμε τώρα.
– Να σου δώσω το τηλέφωνο της γυναίκας μου (δίνει το τηλέφωνο της γυναίκας του)
Αποτέλεσμα όλης αυτής της ιστορίας; Για πρώτη φορά η EΣHEA στα χρονικά της κινήθηκε αυτεπαγγέλτως και παρέπεμψε στο Πειθαρχικό τον Διευθυντή Σύνταξης του περιοδικού κ. Σταύρο Θεοδωράκη, για «λογοκρισία συντάκτη του»!
H συνέχεια θα υπάρξει στο Πειθαρχικό, απ’ όπου ελπίζουμε να έχουμε τα πρακτικά της συζήτησης για να τα δημοσιεύσουμε. H ενημέρωσή μας δεν είναι πλέον εσωτερικό θέμα των δημοσιογράφων. Aφορά όλους τους πολίτες της χώρας…
Δημοσιεύτηκε στο www.Phantis.gr στις 2 Mαΐου 1999