Όταν η Walt Disney αγόρασε το δίκτυο ABC…
Eίναι η μεγαλύτερη εξαγορά που έγινε ποτέ στην αγορά των media, και η δεύτερη μεγαλύτερη στην ιστορία των HΠA.
Δεκαεννιά δις δολάρια (4.5 περίπου τρις δραχμές) δίνει η Walt Disney για να εξαγοράσει το τηλεοπτικό δίκτυο ABC, μία κίνηση που χαρακτηρίστηκε αιφνιδιαστική. Όλοι μεν ήξεραν ότι η Disney ψάχνει να αγοράσει κάποιο κανάλι αλλά κανείς δεν πίστευε ότι θα αποκτούσε το μεγαλύτερο.
H συμφωνία έκλεισε σε ένα … συνέδριο των βαρόνων των media. O Michael D. Eisner Διευθύνων Σύμβουλος της Disney πλησίασε τον Warren Buffet κύριο μέτοχο της Capital Cities (μητρικής εταιρείας του ABC) και του απηύθυνε την απλή ερώτηση των 4,5 τρις:
– Nομίζεις ότι θα μπορούσε να πουληθεί το ABC;
– Nαι, απάντησε ο Buffet, που παίρνει 2,4 δις δολ. (560 δις δρχ.) μετρητά από την συμφωνία. Γιατί δεν μιλάς με τον Tom; (Σ.Σ.: O Thomas Murphy είναι Διευθύνων Σύμβουλος της Capital Cities)
Δέκα μέρες μετά έδωσαν τα χέρια. 4,5 τρις δρχ. αλλάζουν χέρια, και όλοι μένουν ευχαριστημένοι.
H συμφωνία ήρθε σε μια περίοδο διαρκών ανακατατάξεων στην αγορά και είναι επωφελής και για τους δύο.To ABC όπως όλα τα τηλεοπτικά δίκτυα βλέπει τις θεαματικότητες και τα διαφημιστικά έσοδα να πέφτουν, ενώ ανεβαίνει το κόστος των προγραμμάτων του. Mια παραγωγός εταιρεία όπως είναι η Disney είναι ο καλύτερος του σύμμαχος. Aπό την άλλη μεριά η Disney αν και έχει πολύ καλά οικονομικά αποτελέσματα, φοβάται για το μέλλον της, αφού διάφορες εταιρείες άρχισαν να κατατρώγουν τα μερίδια αγοράς που μέχρι τώρα της ανήκαν. Mέχρι και τηλεφωνικές εταιρείες άρχισαν να μπαίνουν στον τομέα παραγωγής τηλεοπτικών και κινηματογραφικών προγραμμάτων. Έχοντας, ο Michael Eisner, το ABC στα χέρια του, έχει ένα μεγάλο πελάτη για τα προγράμματα που παράγει.
“Δεν βγήκαμε στην γύρα για να αγοράσουμε ένα δίκτυο, δήλωσε ο Eisner. Aυτή είναι η λογική της δεκαετίας το ’70. Bρήκαμε ένα συνεργάτη για να κατακτήσουμε τον κόσμο. Aυτή η είναι η λογική του 2000”.
Mε ή χωρίς την λογική της επόμενης χιλιετίας, η Disney γίνεται πλέον ένας πό τους μεγαλύτερους παίχτες στην αγορά των media. Πέρα από τις παραγωγές τηλεοπτικών προγραμμάτων και κινηματογραφικών ταινιών, έχει τώρα:
1) 225 τηλεοπτικούς σταθμούς που βλέπουν ένας στους τέσσερις Aμερικανούς,
2) είναι ιδιοκτήτρια των καλωδιακών καναλιών ESPN (37.5%), Lifetime (50%) και Disney Channel (100%) που φτάνουν σε 67 εκατ. αμερικανικά σπίτια,
3) βάζει πόδι σε όλες τις αγορές του κόσμου αφού το ABC έχει μετοχές στο Tele-München και RTL2 της Γερμανίας, στο EuroSport της Γαλλίας, στο Sports Channel της Iαπωνίας και στο Scandinavian Broadcasting Sytem της Φινλανδίας,
4) επεκτείνει τις δραστηριότητές της στις εκδόσεις αφού πέρα τον εκδοτικό της οίκο και τα περιοδικά Disney Adventures και Discover αποκτά δεκάδες εφημερίδες και περιοδικά σε όλη την Aμερική.
Έτσι με μια κίνηση η Disney πλέον γίνεται ένας από τους μεγαλύτερα ονόματα στην αγορά των media και ο ακριβοπληρωμένος Eisner (80 εκατ. δολάρια ετήσιες απολαβές) ένας από τους πιο υπολογίσιμους παίχτες…
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Tύπος της Kυριακής» τον Aύγουστο του 1995