Είναι ορθή η παρέμβαση του κ. Κυριάκου Πιερακάκη, η οποία προβλέπει: 1) «Οι πελάτες δεν θα επιβαρύνονται με καμία χρέωση όταν χρησιμοποιούν ΑΤΜ της τράπεζάς τους, κάτι που θα κατοχυρωθεί νομικώς. 2) Ορίζεται εθνικό ανώτατο όριο προμήθειας 1,5 ευρώ για συναλλαγές που περιλαμβάνουν τρίτους παρόχους ή ξένες τράπεζες. 3) Σε περιοχές όπου υπάρχει μόνο ένα ATM, η ήδη ισχύουσα μηδενική χρέωση επεκτείνεται και στους τρίτους παρόχους» (21.7.2025) κ.ά.
Αυτό έπρεπε να γίνει διότι, όπως επεσήμαναν οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ Μιλένα Αποστολάκη και Παύλος Γερουλάνος, η ερώτηση των οποίων στη Βουλή (18.7.2025) πυροδότησε την κυβερνητική αντίδραση: «Μια χώρα με ιδιαίτερη γεωγραφία και έντονη νησιωτικότητα βλέπει να διαλύεται κάθε έννοια ισότιμης πρόσβασης στις βασικές τραπεζικές υπηρεσίες. Ειδικά για τις τοπικές κοινωνίες, τους ηλικιωμένους, τις μικρές επιχειρήσεις και τα απομακρυσμένα χωριά δημιουργούνται συνθήκες τραπεζικού αποκλεισμού (…). Πέρυσι η αθροιστική οικονομική επιβάρυνση των πολιτών από τις αναλήψεις σε ΑΤΜ τρίτων τραπεζών ξεπέρασε το 1 δισ. ευρώ, επιβάρυνση η οποία σύμφωνα με όλες τις εκτιμήσεις αναμένεται να μεγεθυνθεί, μετά και τις νέες εξελίξεις».
Οι «νέες εξελίξεις» ήταν πως μία, αλλά σημαντική, τράπεζα πούλησε τα –εκτός των υποκαταστημάτων της– 850 μηχανήματα αυτόματης ανάληψης μετρητών (ΑΤΜ) σε μια εταιρεία. Με αυτόν τον τρόπο, όμως, οι πελάτες της τράπεζας θα ήταν αναγκασμένοι να πληρώνουν διπλή προμήθεια και στον αγοραστή και στον πωλητή των ΑΤΜ. Μια ανάληψη θα έφτανε να κοστίζει 2,10 ευρώ! Διπλώς κερδοφόρος κίνηση, αν σκεφτεί κανείς ότι ο πωλητής είναι ιδιοκτήτης κατά 20% του αγοραστή.
Υπάρχουν, βεβαίως και οι όψιμοι «φιλελεύθεροι», που θα πουν: «Και πού είναι το πρόβλημα; Ας φάνε “παντεσπάνι” οι διπλώς χαρατσωμένοι πελάτες· ας πάνε σε άλλη τράπεζα». Η απάντηση είναι «από την αγορά έρχομαι και στην κορφή προμήθειες»: 1) Οι πελάτες δεν έχουν πολλές επιλογές· στη χώρα λειτουργούν 4,5 τράπεζες, ήτοι έχουμε ολιγοπωλιακή διάρθρωση της αγοράς. 2) Δεν δόθηκε χρόνος για να λειτουργήσει όποια αγορά υπάρχει στην Ελλάδα. Δεν μπορούσαν να αντιδράσουν οι πελάτες στην επιχειρηματική αυτή κίνηση· πήγαν να βγάλουν ένα εικοσάευρω από το ΑΤΜ και είδαν τον λογαριασμό τους να χρεώνεται με 22,5 ευρώ. 3) Στην αγορά το κακό κέρδος διώχνει το καλό, η ευκολία κερδίζει από τα αποδυτήρια την καινοτομία. Ολες οι τράπεζες θα αντέγραφαν την πρακτική κι αυτό είναι πολύ λογικό. Αν μια τράπεζα μπορεί να πενταπλασιάσει τα έσοδα από χρεώσεις στους αιχμάλωτους (είτε λόγω συνήθειας είτε διότι στην περιοχή τους υπάρχει μόνο ένα ΑΤΜ) πελάτες, γιατί να καινοτομήσει;
