Πανεπιστήμια θα φτιάξουμε. Για γνωστικά αντικείμενα ψάχνουμε!
Ωραία! Πανεπιστήμια θα φτιάξουμε. Για γνωστικά αντικείμενα ψάχνουμε! Δεν ξέρω ποιοι το παρατήρησαν, αλλά από τα 17 νέα τμήματα -που εξήγγειλε ο επί της Παιδείας υπουργός κ. Πέτρος Ευθυμίου- τα πέντε ακόμη δεν έχουν προσδιορίσει γνωστικό αντικείμενο. Και ναι μεν η έρευνα είναι καθήκον κάθε Ανώτατου ή Ανώτερου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος, αλλά μάλλον μπερδέψαμε πάλι τα πράγματα. Τα Πανεπιστήμια δεν ερευνούν για γνωστικά αντικείμενα, ερευνούν επί δεδομένων γνωστικών αντικειμένων.
Οι εξαγγελίες της κυβέρνησης στο χώρο της Παιδείας δεν είναι προβληματικές επειδή είναι προεκλογικού χαρακτήρα. Το πρόβλημα δημιουργείται επειδή είναι εξαγγελίες του ποδαριού. Φτιάχνουν γεφύρια εκεί που δεν υπάρχουν ποτάμια, και ΑΕΙ εκεί που δε υπάρχουν γνωστικά αντικείμενα. Η φυσιολογική χάραξη της πολιτικής Παιδείας σε μια χώρα παίρνει υπόψη της κατ’ αρχήν τις γνωστικές ανάγκες και κατά δεύτερον τις παραγωγικές ανάγκες. Αν δηλαδή έχουμε αποφασίσει ως χώρα ότι θέλουμε τα επόμενα 50 χρόνια να πρωταγωνιστήσουμε στην πληροφορική, τότε υπολογίζουμε ότι πρέπει να βγάλουμε x μηχανικούς υπολογιστών, ψ προγραμματιστές κ.λ.π. Ανάλογα με προϋπολογισμένες τις ανάγκες φτιάχνουμε και πανεπιστήμια. Δεν φτιάχνουμε πανεπιστήμια και μετά αναζητούμε τι θα διδάξουν!
Και τι θα καταφέρουμε λοιπόν; Μια ακόμη τρύπα στην εκπαίδευση. Θα φτιαχτούν στα χαρτιά κάποια νέα τμήματα, θα στεγαστούν όπως-όπως σε κάποια (συνήθως νοικιασμένα) οικήματα, θα πετάγονται (ή θα πετούν) άπαξ της εβδομάδος κάποιοι καθηγητές από την Αθήνα και μετά από τέσσερα χρόνια θα παραχθούν χαρτιά που θα ευφημίζονται ως πτυχία.
ΥΠΕΠΘ το μεγαλείο σου, βασίλεμα δεν έχει…
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Απογευματινή» στις 31.8.2003