Ισως, πρέπει να το πάρουμε απόφαση. Θα υπάρχουν αγρότες που αδυνατούν να ενημερωθούν.
Η μόνιμη επωδός σε κάθε συζήτηση για το αγροτικό πρόβλημα στην Ελλάδα είναι: «Τι τα θες; Δεν είναι ενημερωμένοι οι αγρότες» Το ίδιο ακούγαμε στη δεκαετία του ’80, το ίδιο στα χρόνια των μεγάλων μπλόκων (δεκαετία ’90), το ίδιο και σήμερα. Τριάντα χρόνια τώρα, οι αγρότες δεν πρόλαβαν να ενημερωθούν. Επομένως ευθυνόμαστε όλοι γι’ αυτό και πρέπει να το πληρώσουμε με το κατ’ έτος κλείσιμο των εθνικών οδών.
Κατ’ αρχήν το επιχείρημα είναι αστήρικτο, διότι στην ελληνική περιφέρεια είναι πολλοί αγρότες που «πρόλαβαν να ενημερωθούν». Υπάρχουν αρκετοί συνεταιρισμοί που θάλλουν. Οι αγρότες της Ζαγοράς Πηλίου παράγουν 15.000 – 20.000 τόνους εξαίσια μήλα «Ζαγορίν», οι μαστιχοπαραγωγοί της Χίου κατάφεραν, μετά από χίλια μύρια κύματα που πέρασε ο συνεταιρισμός τους, να βάλουν τη μαστίχα σε εκατοντάδες προϊόντα των σούπερ μάρκετ, ο συνεταιρισμός κροκοπαραγωγών Κοζάνης τυποποίησε το προϊόν και το προώθησε στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Δεκάδες άλλοι συνεταιρισμοί ανά την επικράτεια απέδειξαν έμπρακτα ότι α) το συνεταιριστικό κίνημα δεν έχει μόνο σπατάλες και διαφθορά, έχει και πολλά success stories, β) οι αγρότες της περιφέρειας δεν είναι οι «ηλίθιοι του χωριού», όπως διάφοροι «φίλοι του λαού» προσπαθούν να τους παρουσιάσουν. Εχουν προσλαμβάνουσες, ξέρουν τι γίνεται στον κόσμο και όταν δραστηριοποιούνται πάνε καλά.
Να συμφωνήσουμε λοιπόν ότι κανείς δεν πήγε να ενημερώσει τους ηρωικούς αγρότες της Θεσσαλίας για το πώς πετυχαίνει ένας συνεταιρισμός. Ομως, η Ζαγορά Πηλίου απέχει μία ώρα από τα μπαράκια της Λάρισας, στα οποία συχνάζουν οι αδικημένοι του θεσσαλικού κάμπου. Δεν μπορούσαν να πεταχτούν με τα καινούργια 4×4 μια μέρα για να ενημερωθούν;
Ισως λοιπόν, πρέπει να το πάρουμε απόφαση. Θα υπάρχουν αγρότες που αδυνατούν να ενημερωθούν. Αφού δεν τα κατάφεραν εδώ και τριάντα χρόνια, θα τα καταφέρουν τώρα με το ένα δισ. ευρώ που ζητάνε μόνο για φέτος; Μάλλον όχι. Οπότε, αν είναι να πληρώσουμε για μια ακόμη φορά, ας το κάνουμε υπό μία προϋπόθεση: η κυβέρνηση να φτιάξει ένα κονδύλι στον προϋπολογισμό που θα τον ονομάσει «δαπάνες ανοίγματος των δρόμων». Πιθανώς θα μπορεί να εντάξει εκεί και τα Τέμπη που ανατίναξαν οι εργολάβοι, οι οποίοι επίσης δεν ήταν ενημερωμένοι για τη διάβρωση του εδάφους και ζητούν τα ρέστα.
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Καθημερινή» στις 23.1.2010