Όλες οι μονοθεϊστικές θρησκείες επιφυλάσσουν μια υποδεέστερη θέση για την γυναίκα στο γάμο.
Aδίκως δυσανασχέτησαν όσες διάβασαν τη συνέντευξη του μητροπολίτη Λαγκαδά κ. Σπυρίδωνα σχετικά με τη θέση της γυναίκας στο γάμο. Αυτά που δήλωσε ο σεβασμιώτατος (η αλήθεια είναι ότι χρησιμοποίησε γλώσσα λίγο πιο γραφική από τα συνηθισμένα) δεν είναι παρά μια ανάγνωση των Γραφών. Είναι μια εκδοχή του «η δε γυνή να φοβείται τον άνδρα», μια πιο λαϊκή ανάγνωση όλων όσων και ο Χριστιανισμός επιφυλάσσει για το αποκαλούμενο «ασθενές φύλο» εντός της επίσημης συμβίωσης.
Ο «Aγιος Λαγκαδά», όπως τον προσφωνούν πλέον οι δημοσιογράφοι των ηλεκτρονικών ΜΜΕ, μίλησε προ ημερών στην εφημερίδα «Εspre-sso». Αφού στηλίτευσε τους πολιτικούς γιατί σε αντίθεση με τον Φιντέλ Κάστρο ξέχασαν τη φτωχολογιά, ξεσπάθωσε κατά της Aννας Βίσση κάνοντας λόγο για «αναξιοπρεπείς κινήσεις πάνω στην πίστα και γύμνιες που προσβάλλουν τον πολιτισμό μας». Καταφέρθηκε εναντίον της ταινίας «Κώδικας Ντα Βίντσι» και μίλησε για «κέντρα που υπονομεύουν τον Χριστιανισμό στην Ελλάδα».
Αυτό όμως που έκανε εντύπωση και προκάλεσε την οργή των φεμινιστριών είναι όσα δήλωσε για τις υποχρεώσεις της γυναίκας στη συζυγική κλίνη. «Η Αγία Γραφή λέει ότι η γυναίκα δεν έχει δικαίωμα να αρνείται το σεξ όταν το θέλει ο άνδρας», δήλωσε ο μητροπολίτης Λαγκαδά. «Δεν έχει δικαίωμα να λέει “έπλυνα τα ρούχα και είμαι κουρασμένη”. Oταν το θέλει ο άνδρας θα υπηρετήσει τη συνεύρεση όσο κουρασμένη και αν είναι. Διότι οι δύο είναι ένας. Για το καλό του ζεύγους. Για να προλάβουμε τα διαζύγια. Εκτός αν είναι άρρωστη και έχει πυρετό…».
Δεν γνωρίζουμε αν στην Αγία Γραφή αναφέρονται τόσο ρητά και με τέτοια λεπτομέρεια οι υποχρεώσεις της γυναίκας στο γάμο. Σίγουρα πιο αυθεντικός ερμηνευτής των ιερών κειμένων είναι ένας μητροπολίτης. Είναι ένας από τους εξήντα σε όλη τη χώρα που εξελέγησαν με την επιφοίτηση του Αγίου Πνεύματος για να εκλαϊκεύουν και να διδάσκουν τας Γραφάς στο ποίμνιό τους, οπότε πρέπει να δεχθούμε τα λεγόμενά του ως έχουν.
Σύμφωνα με τους ιερούς κανόνες, που μάλιστα διδάσκονται στα κατηχητικά όλης της χώρας, οι υποχρεώσεις της γυναίκας στο γάμο δεν περιορίζονται στα της κλίνης. Στην «Προς Εφεσίους» επιστολή ο Απόστολος Παύλος προτρέπει τις Χριστιανές να υποτάσσονται στον άνδρα: «Αι γυναίκες τοις ιδίοις ανδράσιν υποτάσσονται ως τω Κυρίω, ότι ο ανήρ εστί κεφαλή της γυναικός, ως και ο Χριστός κεφαλή της Εκκλησίας, και αυτός εστί σωτήρ του σώματος. Αλλ’ ώσπερ η εκκλησία υποτάσσεται τω Χριστώ, ούτω και αι γυναίκες τοις ιδίοις ανδράσιν επί παντί». Δηλαδή: «Οι γυναίκες να υποτάσσονται στους άνδρες τους όπως και στον Κύριο, διότι ο άνδρας είναι η κεφαλή της γυναίκας, όπως ο Χριστός είναι η κεφαλή της εκκλησίας, και αυτός είναι ο σωτήρας του σώματος. Αλλά όπως η εκκλησία υποτάσσεται στον Χριστό έτσι πρέπει να κάνουν και οι γυναίκες ως προς τα πάντα». (Προς Εφεσίους 22-24)
Το ιερό αυτό κείμενο δεν είναι τυχαίο. Αφού εκφωνείται στην τελετή του γάμου είναι διδαχή. Μπορεί για τους περισσότερους Eλληνες τα μυστήρια να έχουν αποκτήσει πλέον χαρακτήρα παράδοσης, για την εκκλησία όμως έχουν κανονιστικό ρόλο. Αυτό φαίνεται και από τα λογύδρια που βγάζουν οι ιερείς μετά το γάμο και εξηγούν όσα σε αρχαΐζουσα γλώσσα εκφωνήθηκαν κατά τη διάρκεια της τελετής. Οπότε, και με δεδομένο την ιερότητα των κειμένων, πρέπει να δεχθούμε τα λόγια του Αποστόλου ως εντολές.
Oλες οι μονοθεϊστικές θρησκείες επιφυλάσσουν μια υποδεέστερη θέση για τη γυναίκα στο γάμο. Και στην Παλαιά Διαθήκη (τα ιερά κείμενα του εβραϊσμού) υπάρχουν αντίστοιχες εντολές υποταγής για τις γυναίκες. Η μεγάλη διαφορά όμως των δύο άλλων μονοθεϊστικών θρησκειών με το Ισλάμ είναι ότι ο δυτικός διαφωτισμός μπόλιασε τις αντιλήψεις με το πνεύμα της ελευθερίας. Γι’ αυτό οι προτροπές του μητροπολίτη Λαγκαδά μπορεί να είναι τυπικώς ορθές (αυτός εξάλλου είναι αρμοδιότερος να κρίνει σε ζητήματα που αφορούν τη χριστιανική πίστη), αλλά είναι παντελώς άκαιρες…
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Καθημερινή» στις 23.5.2006