Δύο μόνο πολιτικοί προέβαλαν άμεσους εθνικούς κινδύνους ως αντεπιχείρημα για την ιδιωτικοποίηση της «Ολυμπιακής». Πρώτος ήταν ο κ. Γιώργος Καρατζαφέρης και δεύτερος ο κ. Αλέκος Αλαβάνος.
«Αριστερά της Αριστεράς υπάρχει η ακροδεξιά»
Χαρίλαος Φλωράκης
Δύο μόνο πολιτικοί προέβαλαν άμεσους εθνικούς κινδύνους ως αντεπιχείρημα για την ιδιωτικοποίηση της «Ολυμπιακής». Πρώτος ήταν ο κ. Γιώργος Καρατζαφέρης, ο οποίος ισχυρίστηκε ότι η Ο.Α. λειτουργεί ως πτέρυγα μάχης εν καιρώ πολέμου -λες και σε τέτοιες στιγμές δεν επιτάσσονται τα πάντα για την εθνική προσπάθεια. Δεύτερος ο κ. Αλέκος Αλαβάνος, που ανακάλυψε ότι υπάρχουν αμερικανικά και ισραηλινά κεφάλαια πίσω από τους μνηστήρες του «εθνικού μας αερομεταφορέα».
Από τον πρώτο μια τέτοια αντίδραση ήταν αναμενόμενη. Έτσι κι αλλιώς έχει κάνει επάγγελμα την ανησυχία περί εθνικών θεμάτων. Από το δεύτερο όμως θα περιμέναμε μια λεπτομερέστερη ανάλυση. Ποια είναι αυτά τα κεφάλαια και πώς συνιστούν εθνικό κίνδυνο για το Ανατολικό Αιγαίο; Αντ’ αυτών είχαμε καταρχήν μια γενικόλογη δήλωση μετά τη συνάντησή του με τον πρωθυπουργό: «Λόγοι οικονομικοί, αναπτυξιακοί, τουριστικοί αλλά και λόγοι εθνικής ασφάλειας, επιτάσσουν την ύπαρξη εθνικού αερομεταφορέα. Δεν θα θέλαμε με τίποτα η Ο.Α. να καταλήξει σε χέρια εταιρειών, όπως για παράδειγμα αυτή με την οποία έχει υπάρξει το προσύμφωνο για την πώλησή της, οι οποίες βρίσκονται στη διάθεση ισραηλινών και αμερικανικών κεφαλαίων».
Στη δήλωσή του αυτή ο πρόεδρος της «Προόδου» είναι κατηγορηματικός: Η εταιρεία, με την οποία υπέγραψε προσύμφωνο η νυν κυβέρνηση, «είναι στη διάθεση ισραηλινών και αμερικανικών κεφαλαίων». Λίγο αργότερα μιλώντας στο ραδιοσταθμό «Flash 9.61» και στον κ. Γιώργο Σταματόπουλο, ο κ. Αλαβάνος παύει να είναι και τόσο κατηγορηματικός. Τα κεφάλαια είναι αγνώστου προελεύσεως, τα οποία δεν αποκλείεται να έχουν σχέση με την ισραηλινή εταιρεία El-Al.
Ιδού ο απολαυστικός διάλογος:
«Και είναι και τα θέματα της εθνικής ασφάλειας. Για παράδειγμα, δεν μπορεί να πωληθεί η Ο.Α. σε μία αγνώστου προέλευσης ομάδα κεφαλαίων, τα οποία συνδέονται με αμερικανικά και ισραηλινά κεφάλαια, συνδέονται με κεφάλαια τα οποία λειτουργούν στην ισραηλινή εταιρεία El-Al. Δεν γίνεται αυτό, ανάμεσα σε άλλα και για λόγους εθνικής ασφάλειας. Στην Ελλάδα ξέρουμε ποια είναι η κατάσταση σε ένα σημαντικό τμήμα στο ανατολικό, έχουμε ελπίδα ότι δεν θα γίνει τίποτα, αλλά δεν μπορούμε να το υπογράψουμε αυτό. Επομένως ένας δημόσιος αερομεταφορέας και από αυτή την άποψη είναι πάρα πολύ σημαντικός.
Δημ.: Μπορεί να κρύβεται πίσω από τους συγκεκριμένους επενδυτές ένα συγκεκριμένο άλλο σχήμα, που ίσως αυτή τη στιγμή πετάει; Δηλαδή μια άλλη μεγάλη αεροπορική εταιρεία;
ΑΠ.: Κανείς δεν μπορεί να το αποκλείει. Υπάρχουν πληροφορίες ότι το σχήμα αυτό συνδέεται με την ισραηλινή εταιρεία El-Al».
Η λογική ανακολουθία είναι προφανής: Ή τα κεφάλαια θα είναι αγνώστου προελεύσεως, και συνεπώς αγνώστων διασυνδέσεων, ή θα είναι γνωστής προέλευσης, οπότε μπορούμε να βρούμε και πού αλλού έχουν επενδύσει οι ίδιοι άνθρωποι. Αλλά ακόμη κι αν κάποιος έχει επενδύσει στην El-Al πώς συνάγεται «εθνικός κίνδυνος» με το να επενδύσει στην «Ολυμπιακή»; Αν έχει επενδύσει και στην Air France, υπάρχει παρόμοιος κίνδυνος;
Όλα αυτά πρέπει να τα απαντήσει πειστικά ο κ. Αλαβάνος, διότι γενιές ολόκληρες ταλαιπωρήθηκαν και πλήρωσαν στο όνομα αφανών και ασαφών «εθνικών κινδύνων». Τουλάχιστον ο κ. Καρατζαφέρης ήταν πιο σαφής: Έβαλε στο δημόσιο διάλογο μια υπαρκτή πτυχή του ακανθώδους ζητήματος που λέγεται «ιδιωτικοποίηση της Ολυμπιακής». Δεν πέταξε ένα αστήρικτο πυροτέχνημα…
ΥΓ.: Και μια πρόταση προς την κυβέρνηση. Αν τελικά η Ολυμπιακή μείνει δημόσια για «εθνικούς λόγους» δεν περνάμε τις επιδοτήσεις στα κονδύλια του υπουργείου Εθνικής Aμυνας; Εκεί έτσι κι αλλιώς και για εθνικούς πάλι λόγους χάνει η μάνα το παιδί και η Κομισιόν τα χρέη. Αν δεν ξέρουν πώς να το κάνουν ας τηλεφωνήσουν στον κ. Aκη Τσοχατζόπουλο…
Η «Turk Hava Yolari», η «Air Malta» και η «Ολυμπιακή»…
Στη συνέντευξη που έδωσε στο ραδιοσταθμό «Flash 9.61» ο πρόεδρος της «Προόδου» έφερε ως παράδειγμα κερδοφορίας τους «εθνικούς αερομεταφορείς της Τουρκίας και της Μάλτας. «Η Turk Hava Yolari», είπε ο κ. Αλαβάνος, «είναι εταιρεία που βρίσκεται υπό δημόσιο έλεγχο, το δημόσιο έχει ποσοστό στις τουρκικές αερογραμμές 98,17% και οι τουρκικές αερογραμμές είναι μια εταιρεία η οποία είναι εξαιρετικά κερδοφόρα. Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί στη Μάλτα και στην Τουρκία μπορεί να έχουν κερδοφόρες εταιρείες δημόσιες κι εμείς δεν μπορούμε να έχουμε».
Δεν γνωρίζουμε πόσο κερδοφόρα είναι η «εταιρεία-πρότυπο» των γειτόνων μας που θυμήθηκε ο κ. Αλαβάνος. Δεν βρήκαμε δημοσιευμένους ισολογισμούς (προφανώς ο τουρκικός «εθνικός αερομεταφορέας» ακολουθεί τα λογιστικά πρότυπα του δικού μας). Αυτό που γνωρίζουμε όμως είναι ότι η «Turk Hava Yolari» είναι η χειρότερη από άποψη ασφάλειας εταιρεία στην Ευρώπη και μία από τις χειρότερες στον κόσμο: 25η στους 25 μεγαλύτερους αερομεταφορείς της Ευρώπης (με 8 θανατηφόρα δυστυχήματα από το 1981) και 80ή στους 87 του κόσμου.
Δεν πέρασε ένας μήνας από τότε που ο Συνασπισμός, μετά του κ. Αλαβάνου, είχε χαλάσει τον κόσμο με το ζήτημα της ασφάλειας των πτήσεων που κινδύνευε λόγω της ιδιωτικοποίησης της Ο.Α. Τώρα η χειρότερη εταιρεία από άποψη ασφάλειας γίνεται για το «Συνασπισμό» πρότυπο από άποψη κερδοφορίας. Το ερώτημα, λοιπόν, που απομένει είναι ένα: Δεν ξέρουν τι τους γίνεται, ή απλώς μας δουλεύουν;
Όσο για την «Air Malta» πραγματικά είναι δημόσια και ασφαλής, αλλά δεν είναι καθόλου κερδοφόρος, όπως διακηρύσσει ψευδώς ο κ. Αλαβάνος. Από τον τελευταίο δημοσιευμένο ισολογισμό ανακαλύπτουμε ότι στη χρήση 2002-2003 η «Air Malta» παρουσιάζει ζημιές 25,5 εκατ. λίρες Μάλτας ήτοι περί τα 58,5 εκατομμύρια ευρώ. Ήδη η εταιρεία προχωρεί σ’ ένα γενναίο πρόγραμμα σταδιακής αποκρατικοποίησης, ή «πρόγραμμα ξεπουλήματος των φιλέτων», όπως θα έλεγαν οι καθ’ ημάς «προοδευτικοί». Τον περασμένο Ιούλιο πουλήθηκε η κερδοφόρος θυγατρική που παρέχει τουριστικές υπηρεσίες κι ακολουθεί το κέτεριγκ και η συμμετοχή σε ξενοδοχειακές επιχειρήσεις.
Το ζήτημα που προκύπτει και από αυτές τις δηλώσεις είναι οι όροι με τους οποίους γίνεται ο δημόσιος διάλογος στη χώρα. Πετιόνται πυροτεχνήματα αναμεμειγμένα με ψεύδη, συνθήματα και κλάψες. Με τη φανταστική σήμερα κερδοφορία της «Air Malta» και τη φανταστικότερη (προ ημερών) της «Ολυμπιακής» ο τόπος οδηγείται στις χείριστες λύσεις, και προς δόξα της «Προόδου» τίποτε δεν αλλάζει. Οι Έλληνες φορολογούμενοι θα συνεχίσουν να πληρώνουν, οι συνδικαλιστές να κάθονται και η «Ολυμπιακή» να παράγει ζημιές.
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Απογευματινή» στις 23.9.2005