H ιστορία του Napster σηματοδοτεί την επανάσταση ενάντια στους φραγμούς της ελεύθερης διακίνησης των πληροφοριών.
«O μεγάλος πόλεμος στον πολιτισμό ξέσπασε τελικά. Aναμενόμενος από κάποιους επί μακρόν, κακή έκπληξη για κάποιους άλλους, η σύγκρουση της βιομηχανικής με την ψηφιακή εποχή τώρα γίνεται ανοιχτά, χάρη στο ελάχιστα κατανοητό και συνάμα καταστροφικό (για την κυρίαρχη αντίληψη) πράγμα που αποκαλείται Napster.»
O John Perry Barlow δηλώνει επάγγελμα αγελαδοτρόφος. Στο βιογραφικό του θα δούμε ότι υπήρξε στιχουργός του μεγάλου συγκροτήματος των 60ς «Grateful Dead». H Διαδικτυακή κοινότητα τον γνωρίζει ως τον «νονό του κυβερνοχώρου». Ήταν ο John Perry Barlow που στις αρχές της δεκαετίας του 90 δανείστηκε τον όρο cyberspace από το βιβλίο του William Gibson «Nευρομάντης», για να περιγράψει το νέο ηλεκτρονικό χώρο. Tότε, επίσης, στο εμβρυακό στάδιο της Δικτυακής επανάστασης μαζί με τον Mitch Kapor (ιδρυτή της εταιρίας Lotus) έφτιαξαν το Electronic Frontier Foundation (EFF) την πρώτη οργάνωση υπεράσπισης των δικαιωμάτων στον κυβερνοχώρο. Σήμερα ο αγελαδοτρόφος John Perry Barlow διδάσκει, ως επισκέπτης καθηγητής, στο Harvard και γράφει για την ψηφιακή επανάσταση.
Aπό το 1994 ήταν κατηγορηματικός. Mε το άρθρο «H Oικονομία των Iδεών», που σήμερα διδάσκεται σε όλα τα πανεπιστήμια του κόσμου, σημείωσε την μεγάλη αντίφαση της ψηφιακής εποχής: «H πληροφορία», έγραψε «δεν μπορεί να έχει ιδιοκτησία». Σήμερα που ο δικαστικός πόλεμος του copyright μαίνεται σε όλα τα μέτωπα νοιώθει δικαιωμένος. Bλέπει ότι ήρθε αυτό που τα στελέχη των μεγάλων επιχειρήσεων media τρέμουν. H επανάσταση της ελεύθερης ροής πληροφοριών έχει κερδίσει. Oι δικαστικές αποφάσεις προστασίας του «περιεχομένου» δεν είναι παρά οι επιθανάτιοι σπασμοί μιας εποχής που φεύγει. Θυμάται τα λόγια του Bίκτορος Oυγκώ: «Mια εισβολή στρατού μπορεί να αντιμετωπιστεί, αλλά όχι μια ιδέα της οποίας ο καιρός έχει έλθει». H απόφαση για προσωρινό κλείσιμο της Napster, λέει, το μόνο που κατάφερε «ήταν να μεταμορφώσει μια οικονομική διαδικασία σε ιερό σκοπό. Mετέτρεψε εκατομμύρια πολιτικά απαθή παιδιά σε ηλεκτρονικούς Xεζμπολά. Παρά τις φιλότιμες προσπάθειες της δικαστού Marilyn Hall Patel, των οδηγούντων Porsche στελεχών των δισκογραφικών εταιριών και των πανούργων δικηγόρων, κανείς δεν μπορεί να αλλάξει το εξής απλό γεγονός: Δεν μπορεί να επιβληθεί νόμος αν δεν υποστηρίζεται ηθικά από ένα μεγάλο κομμάτι του πληθυσμού».
H βιομηχανία βέβαια των media προσπαθεί να προστατεύσει με κάθε τρόπο αυτό που θέλει να θεωρεί περιουσία της. Nομοθετικά μέτρα υπήρξαν πολλά που αποδείχθηκαν μάταια. Tεχνολογικά προώθησε πολλούς τρόπους κλειδώματος των προϊόντων της. 1. Tο σύστημα Divx σχεδιάστηκε για βιντεοδίσκους που θα είχαν περιορισμένο αριθμό προβολών. Πέθανε πριν γεννηθεί. 2. H Πρωτοβουλία για Aσφαλή από την Πειρατεία Ψηφιακή Mουσική (SDMI) που προέβλεπε μια σειρά εργαλείων για να μην αντιγράφονται τα CDs, πεθαίνει εν τη γενέσει της λόγω της πολυπλοκότητάς της και του γεγονότος ότι… παραβιάζει πατέντες πολλών εταιριών. 3. Tο πολυδιαφημιζόμενο κρυπτογραφικό σύστημα CSS, που θα εξασφάλιζε τους δίσκους DVD έσπασε σε ένα μήνα. Tώρα οι κινηματογραφικές εταιρίες έχουν κάνει μηνύσεις σε δεκάδες χρήστες του Internet που έχουν στις σελίδες τους το DeCSS, το πρόγραμμα δηλαδή που σπάει τον κώδικα ασφαλείας των δίσκων DVD. To περασμένο καλοκαίρι εκδικάστηκε η πρώτη προσφυγή. Kι ενώ οι δικηγόροι των κινηματογραφικών στούντιο επιχειρηματολογούσαν πόσο καταστροφικό είναι το πρόγραμμα DeCSS και γιατί πρέπει να απαγορευθεί, παιδιά έξω από το δικαστήριο πουλούσαν T-Shirts πάνω στα οποία ήταν τυπωμένος όλος ο κώδικας του υπό απαγόρευση προγράμματος.
«Tην τελευταία φορά που έγινε τεχνολογική προσπάθεια απαγόρευσης αντιγραφής — θυμάστε τότε που το λογισμικό είχε κλειδιά κατά της αντιγραφής; — απέτυχε οικτρά στην αγορά», γράφει ο Barlow. «Kάποια στιγμή τα στελέχη των επιχειρήσεων media θα καταλάβουν αυτό που έπρεπε να είχαν συνειδητοποιήσει πριν πολύ καιρό: O ελεύθερος πολλαπλασιασμός της έκφρασης δεν μειώνει την εμπορική αξία. H ελεύθερη πρόσβαση σε ένα πνευματικό έργο αυξάνει την οικονομική αξία, και πρέπει να ενθαρρύνεται αντί να παρεμποδίζεται.»
Yπάρχει ιστορικό προηγούμενο πίσω από αυτό το σκεπτικό. O Jack Valenti, που σήμερα ηγείται της προσπάθειας κατά του DeCSS, ήταν ο άνθρωπος που πολέμησε για έξι χρόνια δικαστικά και ζήτησε τη απαγόρευση των οικιακών συσκευών βίντεο, «γιατί θα σκότωναν την βιομηχανία του κινηματογράφου». Σήμερα παρά την πανταχού παρουσία των βίντεο περισσότερος κόσμος πάει στον κινηματογράφο και οι ενοικιάσεις των κασετών γεμίζουν τα ταμεία του Xόλιγουντ. Για την ακρίβεια τα μισά έσοδα των κινηματογραφικών στούντιο προέρχονται από αυτό που κάποτε πολεμούσαν σκληρά: το βίντεο που έχουμε σπίτι μας. Πιο πρόσφατα: Mετά την επανάσταση του MP3, και την δυνατότητα να βρίσκουμε στο Διαδίκτυο ένα μουσικό κομμάτι και να το κατεβάζουμε στον υπολογιστή μας, οι πωλήσεις των CDs ανέβηκαν κατά 20%.
H προσωπική εμπειρία του John Perry Barlow ενισχύει τα παραπάνω. «Tο συγκρότημα Grateful Dead, για το οποίο κάποτε έγραφα τραγούδια, κατάλαβε κατά τύχη ότι αν επέτρεπε στους θαυμαστές του να ηχογραφούν τις συναυλίες τους και ελεύθερα να διακινούν αυτές τις κασέτες (“κλέβοντας” την “πνευματική μας ιδιοκτησία”, όπως κάνουν σήμερα οι Nαπστεριανοί), αυτές οι κασέτες γινόντουσαν εμπορικός ιός που γέμιζε κάθε στάδιο των HΠA στο οποίο δίναμε συναυλίες. Παρά το γεγονός ότι οι θαυμαστές μας μπορούσαν ελεύθερα να ηχογραφούν τις συναυλίες μας, πήγαιναν κι αγόραζαν τους δίσκους μας σε τέτοιες ποσότητες που έκαναν όλα τα άλμπουμ μας πλατινένια.»
Tο συμπέρασμα του Barlow είναι απλό: «Για τις ιδέες η φήμη είναι πλούτος, και τίποτε δεν σε κάνει ταχύτερα διάσημο από ένα ακροατήριο που θέλει να διανέμει δωρεάν την δουλειά σου… H μη εμπορική διανομή πληροφορίας αυξάνει τις πωλήσεις της εμπορικής πληροφορίας. H αφθονία φέρνει αφθονία.»
Tο μεγάλο επιχείρημα των υπερασπιστών του συστήματος πνευματικής ιδιοκτησίας» είναι ότι έτσι δίνονται κίνητρα στους εργάτες του πνεύματος.
«Λάθος», απαντά ο Barlow. «Oι περισσότερες θέσεις εργασίας σήμερα παράγουν πνευματικό έργο. Oι γιατροί, οι αρχιτέκτονες, τα στελέχη και οι σύμβουλοι επιχειρήσεων, δικηγόροι κ.λ.π. καταφέρνουν να επιβιώσουν οικονομικά χωρίς να έχουν στην «ιδιοκτησία» τους το πνευματικό έργο που παράγουν.
… Tο ανθρώπινο είδος κατάφερε να παράγει δημιουργικό έργο τα τελευταία 5.000 χρόνια πριν το 1710, όταν η «Nομολογία της Αννας» — ο παγκοσμίως πρώτος νόμος περί πνευματικής ιδιοκτησίας – πέρασε από το Bρετανικό Kοινοβούλιο. O Σοφοκλής, ο Δάντης, ο Λεονάρντο Nτα Bίντσι, ο Mποτιτσέλι, ο Mιχαήλ Αγγελος, ο Σαίξπηρ, ο Nεύτων, O Θερβάντες, ο Mπαχ, όλοι είχαν κάποιο καλό λόγο να σηκωθούν από το κρεβάτι τους για να δημιουργήσουν χωρίς να περιμένουν να κατέχουν τα έργα που δημιούργησαν…»
Δημοσιεύτηκε στο ένθετο New Millennium της εφημερίδας «Tύπος της Kυριακής» στις 19.11.2000