Οι Εβραίοι, πολλοί από τους οποίους είναι επιτυχημένοι έμποροι, έχουν μια παροιμία: και η σκόνη από τα παπούτσια των πελατών που μπαίνουν στο μαγαζί είναι κέρδος. Το ξέρουν από εμπειρία. Κάποιος που θα επισκεφθεί ένα κατάστημα, μπορεί να μην αγοράσει, αλλά κάτι θα δει, κάτι θα επιθυμήσει, και σε άλλη περίσταση να το πάρει. Πάνω σε αυτή την εμπειρία της καταναλωτικής επιθυμίας βασίζονται πολλές τεχνικές πωλήσεων. Τα σούπερ μάρκετ, για παράδειγμα, βγάζουν κάποια προϊόντα σε προσφορά –ίσως να τα πωλούν και κάτω του κόστους– και κάποιος που πάει να πάρει φθηνό τυρί, φεύγει με δυο σακούλες ψώνια. Μερικά πολυκαταστήματα, μάλιστα, αναγκάζουν τους πελάτες να τριγυρίσουν όλο το μαγαζί (επομένως να δουν όλα τα προϊόντα), προκειμένου να φθάσουν στο ταμείο.
Στα προστατευμένα από το κράτος επαγγέλματα δεν πονοκεφαλιάζουν για τέτοιες τεχνικές πωλήσεων. Ανήκουν στον ευρύτατο δημόσιο τομέα, μόνη σταθερά του οποίου είναι «μήνας μπαίνει, μήνας βγαίνει…». Γι’ αυτό και ο Φαρμακευτικός Σύλλογος Αττικής του κ. Κωνσταντίνου Λουράντου δηλώνει «τα φαρμακεία εξουθενωμένα από τη διανομή των self test, τον προγραμματισμό των ραντεβού για εμβολιασμό και την καθημερινή εξυπηρέτηση της φαρμακευτικής περίθαλψης των Ελλήνων πολιτών». Και εντάξει: «Η διανομή των self test και ο προγραμματισμός για εμβολιασμό» είναι «η σκόνη των πελατών», που έλεγαν οι Εβραίοι έμποροι. Αλλά η «φαρμακευτική περίθαλψη των Ελλήνων» αμείβεται και μάλιστα αδρώς. «Το θεσμοθετημένο μεικτό περιθώριο κέρδους των φαρμακοποιών για συνταγογραφούμενα φάρμακα μέχρι την τιμή των 50 ευρώ είναι 30% (…) σύμφωνα με τους φαρμακοποιούς, αν αφαιρεθούν τα έξοδα (…) το καθαρό περιθώριο υποχωρεί χαμηλότερα από 18%» (economistas.gr, 27.4.2019). Γι’ αυτό και η Ελλάδα εξακολουθεί να έχει το μεγαλύτερο ποσοστό φαρμακείων, και μάλιστα αυτά πλήθυναν την περίοδο της κρίσης: το 2017 υπήρχαν 97 φαρμακεία/100.000 κατοίκους, ενώ ο μέσος όρος της Ε.Ε. των «28» ήταν μόλις 31/100.000 κατοίκους.
Τώρα οι εξουθενωμένοι σύλλογοι των φαρμακοποιών έστειλαν τελεσίγραφο στην κυβέρνηση, η οποία αναγκαστικώς το αποδέχτηκε. Μέχρι 19 Ιουνίου θα δέχονται τη «σκόνη των πελατών» από τα δωρεάν self test. Οσα έλεγαν όταν γινόταν συζήτηση για την απελευθέρωση του επαγγέλματος, ότι δηλαδή προσφέρουν δωρεάν κοινωνικό έργο κ.λπ., πήγαν στον βρόντο. Τώρα ισχύει το εν τη παλάμη και ούτω βοηθήσωμεν.
Καλά κάνουν, αφού το κράτος δεν έχει φτιάξει άλλα κανάλια διανομής. Μάλιστα, ο Εθνικός Οργανισμός Φαρμάκων εξέδωσε φετβά μιας αράδας: «H διάθεση των τεστ COVID-19 (rapid, self test) προς το κοινό για αυτοδιάγνωση επιτρέπεται να γίνεται αποκλειστικά από τα φαρμακεία. Εκ της διοίκησης». Γιατί «αποκλειστικά από τα φαρμακεία»; Ουδείς γνωρίζει και ο ΕΟΦ απαξιοί να μας πει…
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Καθημερινή» στις 9.6.2021