Δεν είναι μόνο οι πολιτικοί που έκλεισαν τα μάτια στις νέες απαιτήσεις της οικονομίας και οδηγηθήκαμε στην κρίση. Και οι κοινωνικοί φορείς, με πρώτα τα συνδικαλιστικά σωματεία, την ίδια πλάνη δίδασκαν την ελληνική κοινωνία.
Άργησε, αλλά επιτέλους θεσμοθετείται. Για την απελευθέρωση της αγοράς οδικών μεταφορών ο λόγος, μια πολιτική απόφαση που σύμφωνα με όλες τις μελέτες θα προσφέρει ανάπτυξη στην οικονομία, χαμηλότερες τιμές στους καταναλωτές και θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας.
Το ερώτημα λοιπόν είναι: αφού μια τέτοια απόφαση -σύμφωνα με όλες τις μελέτες και όλους τους οικονομολόγους- έχει μόνο θετικά, γιατί δεν τολμούσε μέχρι σήμερα να την λάβει καμιά κυβέρνηση; Η απάντηση δεν βρίσκεται στην ψήφο των κατόχων αδειών φορτηγών αυτοκινήτων Δημόσιας Χρήσης (ΔΧ). Οι έχοντες το κρατικό προνόμιο να αποκλείουν τους άλλους από το να κάνουν την ίδια δουλειά μ’ αυτούς (και συνεπώς να τους ανταγωνιστούν) δεν είναι τόσοι πολλοί, δεν αποτελούν κρίσιμο εκλογικό μέγεθος. Ο φόβος περισσότερο είχε να κάνει με το γεγονός ότι πριν καλυτερεύσουν τα πράγματα για την οικονομία, θα χειροτερεύσουν λόγω της απεργίας που εξήγγειλαν οι ιδιοκτήτες φορτηγών και βυτιοφόρων ΔΧ. Το κράτος κρατώντας κλειστό το επάγγελμα δεν τούς έδωσε μόνο το προνόμιο του μη-ανταγωνισμού, τούς παρείχε κι ένα εργαλείο εκβιασμού του κοινωνικού συνόλου. Οι φορτηγατζήδες μπορούν δια της απεργίας των να δημιουργήσουν προβλήματα στην ομαλή τροφοδοσία της αγοράς. Πιθανότατα θα δούμε ουρές στα πρατήρια βενζίνης και τις σχετικές οιμωγές των καναλιών «νέα ταλαιπωρία περιμένει χιλιάδες κατόχους Ι.Χ. αυτοκινήτων…» ή «την ώρα που ξεκινούν τα μπάνια του λαού η κυβέρνηση αποφάσισε…». Οπότε κάποιος υπουργός ή πρωθυπουργός, που απλώς θέλει την ησυχία του, η απελευθέρωση των επαγγελμάτων είναι …ανεπίτρεπτη ταλαιπωρία. Έχει προσωπικό κόστος στον παρόντα χρόνο και μελλοντικό κοινωνικό όφελος. Συνεπώς κάθε ένας προτιμούσε να αφήσει αυτή την καυτή πατάτα για τον επόμενο.
Αλλά και από την πλευρά των συνδικαλιστών κυριαρχούσε για πολλά χρόνια η βραχυπρόθεσμη λογική. Ολοι γνώριζαν ότι αργά ή γρήγορα κάποιος θα απελευθέρωνε την αγορά. Έχει γίνει σε ολόκληρο τον αναπτυγμένο κόσμο, αναγκαστικά θα γινόταν και στην Ελλάδα. Οι συνδικαλιστές των ιδιοκτητών φορτηγών και βυτιοφόρων Δ.Χ., όμως, αντί να ενημερώσουν τα μέλη τους για τα επέκεινα, αντί να τα ωθήσουν να προετοιμαστούν για το νέο τοπίο (να κάνουν συμπράξεις, να σκεφθούν νέα εταιρικά σχήματα κ.λπ.) τους πλάνευαν με υποσχέσεις ότι οι εκβιασμοί θα λειτουργούν αιώνια. Ακόμη και τώρα, που φτάσαμε στο παρά πέντε της απελευθέρωσης, το μόνο που σκέφτηκαν είναι η απεργία. Έτσι τα μέλη τους δεν θα χάσουν μόνο εισόδημα, θα σπαταλήσουν και πολύτιμο χρόνο προσαρμογής στο νέο τοπίο.
Δεν είναι μόνο οι πολιτικοί που έκλεισαν τα μάτια στις νέες απαιτήσεις της οικονομίας και οδηγηθήκαμε στην κρίση. Και οι κοινωνικοί φορείς, με πρώτα τα συνδικαλιστικά σωματεία, την ίδια πλάνη δίδασκαν την ελληνική κοινωνία. Και συνεχίζουν, δίνοντας μάχες οπισθοφυλακής.
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Καθημερινή» στις 27.7.2010