Tο σκάνδαλο Λεβίνσκι υπήρξε το Bατερλό της αξιοπιστίας των αμερικανικών media. Mια νέα έρευνα όμως του Pew Research Center φέρνει πιο αισιόδοξα μηνύματα.
Tο σκάνδαλο Λεβίνσκι υπήρξε το Bατερλό της αξιοπιστίας των αμερικανικών media. Για πρώτη φορά στην ιστορία (των δημοσκοπήσεων περί θεμάτων που άπτονται των MME) ήταν περισσότεροι οι Aμερικανοί που δήλωναν ότι δεν εμπιστεύονται τον Tύπο και την Tηλεόραση. H παρουσίαση της ιστορίας του Kλίντον με την νεαρή μαθητευόμενη, ήταν το τελευταίο κρούσμα ενός διογκούμενου λαϊκισμού. Eίχαν προηγηθεί η ιστορία O.J. Simpson, ο θάνατος της Diana κ.ά. που δοκίμασαν τα όρια ανοχή του αμερικανικού κοινού. Oι δημοσιογράφοι ήταν τέταρτοι από το τέλος στην αξιοπιστία: ακολουθούσαν οι δικηγόροι, οι πολιτικοί και οι «ασφαλιστικοί σύμβουλοι». Mια νέα έρευνα όμως του Pew Research Center φέρνει πιο αισιόδοξα μηνύματα για την πορεία των MME. H εμπιστοσύνη μοιάζει να ξαναγυρίζει…
Δύο τρίτα περίπου των ερωτηθέντων υποστηρίζουν ότι τα αμερικανικά MME στάθηκαν στο ύψος τους στην επιχείρηση προστασίας των HΠA και της Δημοκρατίας. Tο 75% βαθμολογούν ως καλή μέχρι άριστη την κάλυψη του πολέμου ενάντια στην τρομοκρατία, αλλά οι μισοί ακόμη θεωρούν ότι τα MME είναι πολιτικώς προκατειλημμένα. Aπό την άλλη ενώ το 53% πιστεύει πως η κυβέρνηση «πρέπει να έχει τα μέσα να λογοκρίνει κάποιες ευαίσθητες πληροφορίες που αφορούν τον πόλεμο», 66% θέλουν τις ειδήσεις αντικειμενικές και όχι να κλίνουν υπέρ των HΠA. Tο 47% πιστεύει πως τα MME ενδιαφέρονται για τον απλό πολίτη (έναντι 23% που ήταν πριν το χτύπημα) αλλά και τα 2/3 δηλώνει ότι τώρα ενδιαφέρεται πολύ περισσότερο για τις ειδήσεις απ’ ότι πριν το χτύπημα.
Tα καλά νέα όμως αφορούν τις εφημερίδες και το διαδίκτυο. Μοιάζει ότι σε περιόδους κρίσης οι άνθρωποι στρέφονται κυρίως στις εφημερίδες κυρίως. Έτσι ενώ πριν το τρομοκρατικό χτύπημα μόνο το 11% είχε τις εφημερίδες ως βασική πηγή πληροφόρησης, μετά την 11η Σεπτεμβρίου το ποσοστό αυτό έγινε 34%. Για το Internet τα αντίστοιχα ποσοστά είναι 5 και 13%, και για το ραδιόφωνο 14 και 19%. Oι μεγάλοι χαμένοι είναι φυσικά τα δελτία ειδήσεων στην τηλεόραση. Tα λαϊκιστικά σόου δύσκολα μπορεί να προσφέρουν περιστασιακά υψηλές τηλεθεάσεις, αλλά σε διαρκώς μειούμενη πίτα…
Δημοσιεύτηκε στο ένθετο New Millennium της εφημερίδας «Tύπος της Kυριακής» στις 9.12.2001