Ήταν πολλά τα ερωτήματα για το ασύλληπτο ναυτικό ατύχημα στον Αργοσαρωνικό, που στοίχισε στους φορολογουμένους ένα πανάκριβο ναρκοθηρευτικό: «Ποιος είχε προτεραιότητα;», «Μπορούσε ο Πολωνός καπετάνιος να δει το μικρό πολεμικό πλοίο;», «Μήπως είχε αναπτύξει υπερβολική ταχύτητα;», «Τι είπαν και τι δεν είπαν στο κανάλι 16 VHS;», «Oλα τα είχαμε, αυτό μας έλειπε τώρα;»
Όλα τα ερωτήματα τέθηκαν, πλην ενός: «Τι δουλειά είχε ένα ναρκοθηρευτικό σκάφος έξω από τον Πειραιά;» Μάζευε τις ξεχασμένες νάρκες από τη Ναυμαχία του 480 π.Χ.; Να σημειώσουμε ότι ο ναύσταθμος της Σαλαμίνας φτιάχτηκε το 1878, τότε που η Ελλάδα έφτανε μέχρι τη Λαμία. Από τότε πολλά άλλαξαν. Ο Πειραιάς γίνεται σιγά σιγά ένα παγκόσμιο διαμετακομιστικό κέντρο εμπορευμάτων, που σημαίνει τεράστιο κυκλοφοριακό φόρτο στα στενά περάσματα. Αλλά νυν και αεί υπέρ πάντων η βολή. Οπως έγραψε ο εθνικός ευεργέτης Πάνος Λασκαρίδης, «η παραμονή [του στόλου στη Σαλαμίνα] εξυπηρετεί μόνο το να κοιμούνται τα πληρώματα στα σπίτια τους και να “μην ξεσπιτωθούν”» («Καθημερινή» 30.9.2019). Ο κ. Λασκαρίδης δεν είναι τζάμπα πατριώτης. Πριν από μερικούς μήνες η οικογένειά του δώρισε δύο πλοία γενικής υποστήριξης «με στόχο την ενίσχυση του Π.Ν. σε μια περίοδο κατά την οποία η χώρα μας επιδεικνύει εγρήγορση για τη φύλαξη των θαλασσίων και χερσαίων συνόρων της» («Καθημερινή» 8.7.2020). Υπάρχουν πατριώτες (με την πραγματική σημασία του όρου) που κάνουν περισσότερα από το καθήκον τους. Υπάρχουν άλλοι που πουλάνε πατριωτισμό στα κανάλια και υπάρχει η ηγεσία του τόπου. Κι όταν μιλάμε για ηγεσία, εννοούμε πρωτίστως την πολιτική, αλλά όχι μόνο· υπάρχει η στρατιωτική, η ακαδημαϊκή (ένα σκασμό ινστιτούτα Αμυνας έχουμε) κ.λπ.
Τον «παλιό κακό καιρό» των μνημονίων συζητούσαμε για περικοπές αμυντικών δαπανών, κλείσιμο στρατοπέδων, κατάργηση άχρηστων βάσεων και άλλων εξόχως δαπανηρών. Τον Νοέμβριο του 2011 το περιοδικό «Επίκαιρα» κυκλοφόρησε με ένα αποκαλυπτικό έγγραφο το οποίο τιτλοφόρησε στο εξώφυλλο ως «Το σχέδιο Παπανδρέου – Μπεγλίτη για την αποδόμηση του στρατού» (23.11.2011). Προβλεπόταν, μεταξύ άλλων, η κατάργηση των Ναυτικών Διοικήσεων Ιονίου και Βορείου Ελλάδος, η κατάργηση του Στρατηγείου της 1ης Στρατιάς στη Λάρισα, του Στρατηγείου του Α΄ Σώματος Στρατού στην Κοζάνη, του Στρατηγείου της «ιστορικής» 8ης Μεραρχίας στα Ιωάννινα και αριθμού μονάδων της, του Στρατηγείου στην Τρίπολη κ.λπ. «Η στρατιά είναι εκ των ων ουκ άνευ, ο μείζων εκ των μειζόνων επιχειρησιακός σχηματισμός», έλεγε τότε ο εθναμύντωρ στα λόγια στρατηγός Φραγκούλης Φράγκος. Οι αντιδράσεις ήταν πολλές, η κυβέρνηση Παπανδρέου έπεσε και τίποτε δεν προχώρησε. Η 1η Στρατιά παρέμεινε στη Λάρισα και δεν πήγε –όπως προέβλεπε το σχέδιο– στον Εβρο. Δεν μετακινήθηκε ούτε καν η 32η Ταξιαρχία Πεζοναυτών από τον Βόλο, παρά τις επιχειρησιακές ανάγκες που υπάρχουν για άμεση μετακίνησή της. Ο βουλευτής Μαγνησίας και κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας Χρήστος Μπουκώρος δήλωσε ικανοποιημένος «από τη διαβεβαίωση του υπουργού Εθνικής Αμυνας Νίκου Παναγιωτόπουλου για την παραμονή της 32ης Ταξιαρχίας Πεζοναυτών στον Βόλο». Κι όλα αυτά από μια κυβέρνηση που ομνύει στις μεταρρυθμίσεις και ορκίζεται με κάθε ευκαιρία την ετοιμότητα των Ενόπλων Δυνάμεων…
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Καθημερινή» στις 1.11.2020