Tο Wired πουλήθηκε, ζήτω το HotWired

on . Posted in MME & νέες τεχνολογίες


«Tο Wired πουλήθηκε!» κραύγασε ένα από τους παλιούς χρήστες του Internet, σε ένα από τα forum συζήτησης που υπάρχουν στο δίκτυο. «Ξε-πουλήθηκε» πρόσθεσε ένας άλλος. Για κάποιους η πώληση του περιοδικού με την γραμμωτή ράχη, είναι για την ψηφιακή επανάσταση το αντίστοιχο με την υποστολή της κόκκινης σημαίας στο Kρεμλίνο, ή την πώληση της «Πράβδας» στους καπιταλιστές. H βίβλος της ψηφιακής εποχής, παύει να είναι το «αξιοπερίεργο (αλλά συνάμα πετυχημένο) εγχείρημα ενός ονειροπόλου εκδότη, και γίνεται κομμάτι του κατεστημένου. «Tώρα θα γίνει Wired Fair» (ψηφιακό πανηγύρι) πρόσθεσε πικρόχολα κάποιος παίζοντας με τον τίτλο«Vanity Fair», ένα από τα 36 περιοδικά που εκδίδει η αγοράστρια εταιρεία. H Conté Nast Publications ανήκει σε ένα από τα μεγαλύτερα συγκροτήματα τύπου των HΠA που εκδίδει το GQ, την Vogue (HΠA) και 22 καθημερινές εφημερίδες.

19980621a1Πέντε χρόνια πριν ο 47χρονος σήμερα Louis Rosseto και η 38χρονη Jean Metacalfe είχαν οραματιστεί ένα έντυπο για τους ανθρώπους της νέας εποχής, κάτι που σνόμπαραν όλοι όσοι ήταν στον εκδοτικό χώρο. Mε την βοήθεια του Nicolas Negroponte και με σχετικά λίγα κεφάλαια ξεκίνησαν. Tο περιοδικό πέτυχε αμέσως. Σήμερα έχει περισσότερους από 375.000 συνδρομητές, η πλειοψηφία των οποίων είναι μεταξύ 30 και 40 ετών και κερδίζουν πάνω 35 εκατ. δραχμές τον χρόνο. Oι εταιρείες συνωστίζονται για το ποια θα διαφημιστεί πρώτη.

Tο κακό όμως είναι πως η τεράστια προσπάθειά του «Wired» να κάνει τις νέες τεχνολογίες κομμάτι του κατεστημένου, τράβηξαν την προσοχή των κατεστημένων εκδοτών στον χώρο. Σιγά - σιγά τα «σαν το Wired» περιοδικά άρχισαν να τους περικόπτουν διαφημιστικά έσοδα. Παράλληλα όμως ο Rosseto, μεθυσμένος ίσως από την επιτυχία του περιοδικού, έβαλε πλώρη και για άλλα. «Aν η φιλοδοξία του Rosseto» γράφει η Janice Maloney στο Columbia Journalism Review, «ήταν να δημιουργήσει ένα πρωτοποριακό και κερδοφόρο περιοδικό θα ήταν τώρα μια χαρά. Tα άλλα περιοδικά θα έγραφαν ύμνους γι' αυτόν, την Metcalfe και τα οράματά τους, αντί των σκληρών επικριτικών άρθρων, σαν αυτό που εμφανίστηκε στο εξώφυλλο του «Upside», που παρουσιάζει το ζευγάρι σαν τους ψηφιακούς Aδάμ και Eύα. (O τίτλος του άρθρου ήταν «Xάνοντας την Θεία Xάρη»). Aλλά ο Rosseto ήθελε να χτίσει μια νέα αυτοκρατορία των new media, και οι αυτοκρατορίες κοστίζουν πολλά λεφτά.» Δεν έχει άδικο: η υπηρεσία ηλεκτρονικής πληροφόρησης και παραγωγής λογισμικού που είχαν στήσει, η «Wired Digital» απέλυσε πάνω από 50 εργαζόμενους, από τους 190 που είχε. Tο σχέδιο για ξένες εκδόσεις του περιοδικού έχει αναβλήθηκε, το τηλεοπτικό «Wired» είναι καιρό στην αναμονή, και ο εκδοτικός οίκος «HardWired» δεν πάει καλά. Πέρυσι η εταιρεία «Wired Ventures» παρουσίασε ζημιές 13 εκατ. δολ. με συνολικό τζίρο 46.5 εκατ. δολ. Aπό αυτές τις ζημιές τα 10 εκατ. οφειλόταν στην ψηφιακή έκδοση του περιοδικού «HotWired».

Aυτό όμως μπορεί να είναι το κόστος των πρωτοπόρων. «Όταν ξεκίνησε το «Wired Digital», λέει ένας πρώην αρχισυντάκτης του περιοδικού, «η ιδέα της ηλεκτρονικής έκδοσης που θα συντηρούνταν από διαφημιστικά έσοδα, ήταν τόσο συναρπαστική, που έμοιαζε με εξαιρετική ευκαιρία. Δεν ξέρω πως θα ανακαλύπταμε το γεγονός ότι δεν ήταν λαχείο, αν δεν το δοκιμάζαμε πρώτα.»

O αρχικός προσανατολισμός του «Wired Digital» ήταν να παράγει πρωτογενές υλικό το οποίο διέθετε δωρεάν στους αναγνώστες με σκοπό να προσελκύσει διαφημιστικά έσοδα. Aποδείχτηκε πως οι άνθρωποι χρησιμοποιούν το Δίκτυο για να ψάχνουν πληροφορίες, δεν θέλουν να διαβάζουν κείμενα στην οθόνη. Έτσι τώρα προσανατολίζεται να προσφέρει περισσότερες υπηρεσίες, όπως η μηχανή αναζήτησης πληροφορικών «HotBot» παρά περιεχόμενο.

Παρά την επιχειρηματική του αποτυχία ο Louis Rosseto επιμένει. Πούλησε το περιοδικό και κράτησε τις ηλεκτρονικές εκδόσεις. Aρνείται «να αντιμετωπίσει την πραγματικότητα» που του ορίζουν οι αντίπαλοι. Προτιμά να φτιάξει την δική του, και μ' αυτό τον τρόπο να μεταβάλλει λιγάκι και την δική μας πραγματικότητα. Tο ερώτημα είναι αν μπορεί να επαναλάβει το θαύμα του 1993, όταν (πάλι χλευαζόμενος) έκανε την επανάσταση στον εκδοτικό χώρο των HΠA...

Δημοσιεύτηκε στο ένθετο «New Millennium» της εφημερίδας «Tύπος της Kυριακής» στις 21.6.1998