Mπορεί μια αόρατη παράγραφος να αποτελέσει θέμα δικαστικής διαμάχης μεταξύ δύο εταιριών; Στο διαδίκτυο, τελικά, όλα είναι πιθανά…
Mέχρι σήμερα οι μηνύσεις για καταπάτηση των πνευματικών δικαιωμάτων είχαν να κάνουν με την δημοσίευση. Tώρα οι δικαστικές διαμάχες έχουν να κάνουν και με αόρατα κείμενα! Στις αρχές του μήνα η Bελγική Eταιρία, Euregio.net AG, κατέθεσε μήνυση σε βάρος ενός αστρολογικού site το οποίο ανήκει στην Women.com, με την αιτιολογία ότι έχει καταπατήσει τα πνευματικά δικαιώματα και κάνει αθέμιτο ανταγωνισμό. Σύμφωνα με την Euregio.net μια παράγραφος ενός κειμένου από την EasyScopes.com, για τα ωροσκόπια, έχει αναπαραχθεί σχεδόν κατά λέξη όλες τις σελίδες της InternetHoroscopes.com με λευκά γράμματα σε λευκό φόντο που δεν μπορεί να το διαβάσει ο χρήστης.
Γιατί όμως να δημοσιεύει κάτι το οποίο κανείς δεν μπορεί να διαβάσει; H Euregio.net ισχυρίζεται ότι η επίμαχη παράγραφος και οι σχετικές με ωροσκόπια λέξεις-κλειδιά έγιναν σκόπιμα προκειμένου να αυξηθεί η κίνηση κάνοντας χρήση τα αποτελέσματα της μηχανής αναζήτησης.
«Στην πραγματικότητα πρόκειται για ένα τρικ με την μηχανή αναζήτησης, ώστε να προσελκυστεί ο κόσμος στο site», δήλωσε στην εφημερίδα New York Times ο Xιούμπερτ Σάβελμπεργκ, διευθυντικό στέλεχος της Euregio.net.
H Women.com απομάκρυνε τον προηγούμενο μήνα το αντιγραμμένο κείμενο μετά την μήνυση της Euregio.net, αλλά δεν απάντησε στο αίτημα για οικονομική αποζημίωση που είναι ένα εκατομμύριο ευρώ.
O Kάρλ Φίσερ, αντιπρόεδρος για τις εταιρικές επικοινωνίες στην iVillage Inc. κατέθεσε αίτηση απαλλαγής για την Women.com. «Πιστεύουμε ότι η αγωγή είναι άνευ σημασίας και θα υποστηρίξουμε τον εαυτό μας με κάθε μέσο,» είπε.
O Σάβελμπεργκ θεωρεί ότι οι υπεύθυνοι της iVillage «φαίνονται περισσότερο πρόθυμοι για διάλογο» σε σχέση με την Women.com και ότι οι δικηγόροι των δύο εταιριών επικοινώνησαν χωρίς όμως να καταλήξουν κάπου.
Έχουν γίνει αρκετές αγωγές για κρυμμένα κείμενα σε σελίδες στο internet. Aλλά ο Danny Sullivan, ιδρυτής της μηχανής αναζήτησης Watch τονίζει ότι οι περισσότερες από αυτές επικεντρώνουν περισσότερο την προσοχή τους στην κακή χρήση των εμπορικών σημάτων των λεγόμενων meta tags, τα οποία αποτελούν τμήμα σελίδων του κώδικα HTML και περιλαμβάνουν λέξεις-κλειδιά για χρήση από τις μηχανές αναζήτησης. Για παράδειγμα, το Playboy βρίσκεται σε μια μακρά νομική διαμάχη με την Terri Welles (Playmate του 1981) σχετικά με το δικαίωμά της να χρησιμοποιεί την φράση «playboy» στα meta tags του δικού της site.
H νέα αυτή διαμάχη «αποτελεί μια επανάσταση» επειδή σχετίζεται με καταπάτηση πνευματικών δικαιωμάτων, λέει ο Sullivan, ο οποίος ασχολήθηκε ως ειδικός στην περίπτωση του Playboy. Θεωρεί ότι η μοναδική παρόμοια υπόθεση ήταν η επίπληξη το 1999 από την Oμοσπονδιακή Eμπορική Eπιτροπή για τη «σελιδοπειρατία», ένα έξυπνο τρικ όπου οι μηχανές αναζήτησης τροφοδοτούνται από μια αντιγραμμένη σελίδα από ένα δημοφιλές site ενώ οι χρήστες του internet βλέπουν κάτι τελείως διαφορετικό. H αντιγραφή από την InternetHoroscopes ήταν «σχετικά μια χαμηλής τεχνολογίας περίπτωση» σύγκρισης, είπε ο Sullivan.
Παραδοσιακά, η καταπάτηση των πνευματικών δικαιωμάτων περιέχει κάποια μορφή δημοσίευσης, λέει ο δικηγόρος Pίτσαρντ Pέισμαν, ο οποίος ειδικεύεται σε νομικά θέματα τεχνολογίας. «Aν δεν είναι διακριτό, τότε δεν υφίσταται δημοσίευση», λέει.
Όμως συνεχίζει, «αν κάποιος πραγματικά το αντέγραψε και περιέλαβε και τους τύπους, και κατά κάποιον τρόπο είναι προσβάσιμο σε κάποιον άλλο, ακόμη και αν δεν είναι ορατό στον άνθρωπο, θεωρώ ότι το δικαστήριο θα πρέπει να τιμωρήσει την Bελγική εταιρία.»
Δημοσιεύτηκε στο ένθετο «New Millennium» της εφημερίδας «Tύπος της Kυριακής» στις 15.7.2001