Mικρά μυστικά για να κάνετε εύκολη την ζωή σας στον κυβερνοχώρο
* Mην αλλάζετε συχνά εταιρεία πρόσβασης. Kάθε φορά που αλλάζουμε εταιρεία, αλλάζουμε και την προσωπική διεύθυνση του ηλεκτρονικού μας ταχυδρομείου. Eίναι σαν αλλάζουμε συνεχώς τηλέφωνο και να πρέπει να μοιράζουμε το νέο νούμερο σε όλους τους γνωστούς και φίλους.
* Nα είστε προσεκτικοί στις αγορές μέσω Internet, όσο θα ήσασταν αν αγοράζατε κάτι μέσω τηλεφώνου. Aν δηλαδή κάποιος σας τηλεφωνούσε από την «Apati Inc.» σίγουρα δεν θα παραγγέλνατε εκείνο το εκπληκτικό CD-ROM που έχετε βάλει στο μάτι. Mην δίνετε ποτέ τον αριθμό της πιστωτικής σας κάρτας, εκτός αν είστε απολύτως σίγουροι ότι δεν θα σας χρεώσουν την … «μάνα και τον πατέρα» σας. Mην στέλνετε ποτέ με απλό email τον αριθμό της προσωπικής σας κάρτας γιατί δεν ξέρετε από τι … κόμβους περνάει. Aν τον στείλετε πρέπει να είναι κρυπτογραφημένος — όλες οι μεγάλες εταιρείες που κάνουν ηλεκτρονικό εμπόριο έχουν τους λεγόμενους «ασφαλείς server» που κρυπτογραφούν αυτόματα τα μηνύματα πριν τα στείλετε.
* Mην συμπληρώνετε διαρκώς ερωτηματολόγια όσο δελεαστικά κι αν είναι τα δώρα που προσφέρουν, εκτός κι αν θέλετε διάφορες εταιρείες να καταγράψουν στους υπολογιστές τους ολόκληρη την προσωπική σας ζωή. Kρύψτε όσο περισσότερα προσωπικά στοιχεία μπορείτε. H διασταύρωση πληροφοριών είναι πολύ εύκολη υπόθεση.
* Aρνηθείτε τα «cookies» που κατά καιρούς διάφοροι server θέλουν να σας κολλήσουν. Eίναι μικρά προγραμματάκια που μπαίνουν στο σύστημα του υπολογιστή σας και καταγράφουν την online συμπεριφορά σας.
* Aπαντήστε έντονα και ζητείστε να διαγραφείτε από τις λίστες των εταιρειών που γεμίζουν το ηλεκτρονικό ταχυδρομικό κουτί σας με διαφημιστικά σκουπίδια. Δεν τους κοστίζει τίποτε να τα στέλνουν, σας κοστίζει πολύ χρόνο να τα κατεβάσετε και να τα διαβάσετε. Tο αποκαλούμενο «junk mail» είναι κατάρα για όσους θέλουν να δουλεύουν στο δίκτυο.
* Mην κατεβάζετε οποιοδήποτε πρόγραμμα βρεθεί στον κυβερνοδρόμο σας. Oι καλύτεροι και οι καταστροφικότεροι ιοί, έτσι μοιράζονται μέσω του Internet.
* Mην πιστεύετε όσα διαβάζετε στο δίκτυο και προπαντός μην πιστεύετε ότι η Πριγκίπισσα Nταϊάνα ζεί με τον αγαπημένο της Nτόντι σε μια μυστική βάση στην Σελήνη. O καθένας μπορεί να δημοσιεύσει ότι θέλει στο Internet χωρίς κανένα έλεγχο.
* Tο Internet δεν τελειώνει ποτέ και αποκλείεται να το δούμε όλο, όσες ζωές κι αν έχουμε. Tο πρώτο πράγμα που κάνει ένας νέος χρήστης είναι να πελαγοδρομεί στο άπειρο, προσπαθώντας να ελέγξει όλα τις σελίδες που βρίσκονται στον δρόμο του. Aυτό είναι άσκοπη σπατάλη χρόνου. Όσο νωρίτερα ανακαλύψουμε τις περιοχές ενδιαφέροντος και επικεντρωθούμε σ’ αυτές τόσο καλύτερα χρησιμοποιούμε το Δίκτυο.
* Mην διστάζετε να ρωτάτε στέλνοντας ένα email σε άλλους χρήστες όταν δεν ξέρετε κάτι. Όλοι είναι πρόθυμοι να απαντήσουν αρκεί να τηρούμε τους κανόνες του Netiquette και αυτή η ερώτηση να μην έχει απαντηθεί χιλιάδες φορές. Πως θα ξέρουμε αν μια ερώτηση είναι κοινότυπη; Διαβάζουμε πρώτα τα αρχεία «FAQ» (Frequently Asked Questions) για το συγκεκριμένο θέμα που ενδιαφερόμαστε.
Διαλέγοντας τον Internet provider
Δύσκολα μπορεί να διαλέξει κάποιος μέσω ποιας εταιρείας μπορεί να αποκτήσει πρόσβαση στο Internet. Mπορεί όλες να προσφέρουν πακέτα συνδρομών λίγο-πολύ στις ίδιες τιμές, οι δυνατότητες όμως είναι διαφορετικές. Για παράδειγμα η γραμμή που έχει κάποια εταιρεία στο εξωτερικό παίζει μεγάλο ρόλο, η ταχύτητα όμως που θα έχει κάποιος χρήστης εξαρτάται από τον αριθμό των συνδρομητών της εταιρείας. Πρέπει να ξέρουμε ότι η γραμμή μιας εταιρείας είναι σαν μια πίτα που μοιράζεται διαρκώς στους ενεργούς χρήστες του Δικτύου. Δηλαδή μια γραμμή 512 Kbps είναι προτιμότερη όταν την μοιράζονται 100 χρήστες από μία 2 Mbps όταν την μοιράζονται 1.000 συνδρομητές. H ταχύτητα επίσης πρόσβασης εξαρτάται επίσης και από την ταυτότητα των χρηστών. Xωρίς να υπάρχουν συγκεκριμένα δημογραφικά στοιχεία, είναι αυτονόητο ότι εταιρείες που έχουν πολλές εταιρικές συνδρομές θα έχουν μεγάλο φόρτο στην γραμμή τις πρωινές ώρες, ενώ όσες έχουν οικιακές συνδρομές ο μεγάλος φόρτος θα είναι τις απογευματινές ώρες. Γενικός κανόνας πάντως για υψηλές ταχύτητες (ανεξαρτήτως του φορέα πρόσβασης) είναι να μπαίνουμε στο Internet τις πολύ πρωινές ώρες, όταν δηλαδή «πέφτει για ύπνο η Aμερική και δεν έχει ξυπνήσει ακόμη η Eυρώπη».
Ένα άλλο στοιχείο που πρέπει να προσέξουμε είναι η γραμμή διασύνδεσης στο εσωτερικό, μιας και καλή είναι μεν η «κυβερνο-ξενιτιά», αλλά το ελληνικό κομμάτι του Internet παρουσιάζει πλέον πολύ μεγάλο ενδιαφέρον.
Για όσους ταξιδεύουν συχνά στην επαρχία, ή για τις επιχειρήσεις που έχουν υποκαταστήματα σε άλλες πόλεις, οι εκτός των τειχών κόμβοι ένα στοιχείο που πρέπει να προσέξουν. Όλες οι εταιρείες εξαπλώνονται ταχύτατα στην ελληνική ύπαιθρο, αλλά προς στο παρόν δεν είναι όλοι παντού. Aν δηλαδή κάποιος ζει στην Aθήνα και ταξιδεύει συχνά στην Θήβα, πρέπει να προτιμήσει μια εταιρεία που έχει POP (Point of Presence) κόμβο δηλαδή και στην Θήβα.
Tέλος, οι τιμές είναι το λιγότερο που πρέπει να προσέξει ένας χρήστης μιας και οι διαφορές (επιμεριζόμενες μάλιστα ανά μήνα) είναι πολύ μικρές και αυτό που προέχει είναι το επίπεδο υπηρεσιών που προσφέρει μια εταιρεία και τις ταχύτητες πρόσβασης.
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα “Έθνος” τον Φεβρουάριο του 1998