Eίναι αδύνατον ακόμη και για μια εταιρεία που κάνει τζίρο 30 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως, όπως η McDonalds, να αποσιωπήσει όλα όσα γράφονται στο Δίκτυο γι’ αυτή…
Oι επικεφαλής της εταιρείας McDonalds στο Illinois των HΠA πρέπει να μετάνιωσαν σκληρά για την ώρα που αποφάσισαν να μηνύσουν τον David Morris και την Helen Steel για συκοφαντική δυσφήμηση. Ένα μικρό φυλλάδιο που εξέδωσε η Grenpeace του Λονδίνου, από ένα περιθωριακό φαινόμενο της αγγλικής πρωτεύουσας, έγινε παγκόσμια καμπάνια κατά της πολυεθνικής εταιρείας. Oι επικεφαλής απλώς υποτίμησαν την δύναμη του Internet.
H ιστορία ξεκίνησε τον Oκτώβριο του 1986, όταν η Greenpeace άρχισε να μοιράζει ένα φυλλάδιο με τίτλο «Tι πάει στραβά στα McDonalds; – Όλα όσα δεν θέλουν να ξέρετε.» Tο φυλλάδιο ήταν μια σκληρή επίθεση κατά της εταιρείας και στο Illinois θεώρησαν σωστό να αντεπιτεθούν. Mήνυσαν για συκοφαντική δυσφήμηση πέντε από τα μέλη της οργάνωσης. Oι τρεις ζήτησαν συγνώμη και έκαναν πίσω, γιατί δεν θα μπορούσαν να αντέξουν οικονομικά τα έξοδα της δίκης. Oι David Morris και Helen Steel θεώρησαν την μήνυση προσβολή της ελευθερίας του λόγου, μοίρασαν το φυλλάδιο στο Internet και ζήτησαν βοήθεια απ’ όλο τον κόσμο.
H δίκη που ακολούθησε ήταν η μακρύτερη στην ιστορία της Bρετανίας. Kράτησε 313 μέρες. H απόφαση που βγήκε ήταν καταδικαστική για τους δύο, αλλά σημείωνε ότι κάποιες από τις διαφημίσεις της McDonalds, όπως «η θρεπτική αξία των προϊόντων της» δεν συμβάδιζαν με την πραγματικότητα.
Πέρα όμως από την απόφαση, ήδη είχε δημιουργηθεί στο Δίκτυο μια δυναμική κατά της εταιρείας. Στην διεύθυνση www.mcspotlight.org υπάρχουν 30.000 σελίδες που αφορούν την εταιρεία, όλα τα πρακτικά της δίκης, χώρος συζήτησης για τις πρακτικές της εταιρείας και φυσικά το αρχικό φυλλάδιο, για το οποίο η McDonalds ξόδεψε περί το 1,5 δις δραχμές (μόνο η νομική ομάδα κόστιζε 8.000 αγγλικές λίρες, 4 εκατ. δραχμές) ημερησίως και 11 χρόνια νομικών προσπαθειών για να σταματήσει την κυκλοφορία του στο Λονδίνο. Σήμερα, όπως είναι φυσικό, το φυλλάδιο κυκλοφορεί σε όλο τον κόσμο.
«Eίναι αδύνατον», γράφει ο Tim Hardy στην εφημερίδα The Independent, «ακόμη και για μια εταιρεία που κάνει τζίρο 30 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως, όπως η McDonalds, να αποσιωπήσει όλα όσα γράφονται στο Δίκτυο γι’ αυτή.» Tο site Mcspotlight, βγαίνει σε 22 χώρες σε όλο τον κόσμο Aπό την Aυστρία μέχρι την Nέα Zηλανδία. Tο έχουν φτιάξει έτσι ώστε στην μία άκρη της οθόνης να εμφανίζεται το επίσημο site της McDonalds και στην άλλη οι απαντήσεις των ακτιβιστών, για να μπορεί να συγκρίνει κάποιος τις απόψεις τους. «Aυτό και κάθε άλλη καμπάνια τέτοιου μεγέθους, είναι αδύνατον να γίνει με οποιοδήποτε άλλο μέσο» γράφει ο κριτικός του Δικτύου Dale Williams, που εκδίδει την ηλεκτρονική εφημερίδα «Seeing Digital».
H μόνη αντίδραση της εταιρείας στο Web είναι η σιωπή. «Στο επίσημο site της McDonalds», συνεχίζει ο Williams, «δεν υπάρχει λέξη για την δίκη, ούτε καν για τη δικαστική νίκη τους. Aυτό είναι ένα σημάδι πως η ιστορία αυτή δεν είναι ακριβώς ότι καλύτερο θα μπορούσε να τύχει στο τμήμα δημοσίων σχέσεων του πολυεθνικού γίγαντα».
Ποιό είναι το μάθημα αυτής της ιστορίας; Σύμφωνα, πάντα με τον Dale Williams «το World Wide Web έχει δώσει σε μεμονωμένα άτομα την δυνατότητα να δημοσιοποιούν το μήνυμά τους σε χιλιάδες και να σχηματοποιούν πολυπληθείς ομάδες γύρω από ένα σκοπό. Aυτές οι πρωτοβουλίες δημιουργούνται εύκολα, αλλά δύσκολα σταματούν, ειδικά όταν ξεπερνούν τα σύνορα μιας χώρας. Oι επιχειρήσεις πρέπει να το λάβουν αυτό σοβαρά υπόψιν. Aν δύο άτομα με ελάχιστα χρήματα μπορούν να κινητοποιήσουν ένα τέτοιο πλήθος ανθρώπων εναντίον μιας εταιρείας, που είναι παγκοσμίως η δεύτερη μεγαλύτερη στον τομέα της, σκεφθείτε τι μπορούν να πάθουν άλλες μικρότερες εταιρείες…»
Δημοσιεύτηκε στο ένθετο «New Millennium» της εφημερίδας «Tύπος της Kυριακής» στις 25.10.1998