Ολοι οι κρατικοπαρεμβατιστές για κάθε πρόβλημα έχουν μια απαγόρευση.
Οι «γουρούνες» (τετράτροχες μοτοσικλέτες με χοντρά λάστιχα, που βλέπουμε στα νησιά τους καλοκαιρινούς μήνες) είναι επικίνδυνα εργαλεία. Αυτό δεν πιστοποιείται από τις ειδήσεις που διαβάζουμε περιοδικώς όπως «Μύκονος: 22χρονη τουρίστρια που οδηγούσε “γουρούνα” έπεσε σε γκρεμό» (27.7.2019), ή «Ζάκυνθος: 19χρονος Βρετανός σκοτώθηκε με “γουρούνα”» (8.7.2019) κ.λπ. Στην Ελλάδα δυστυχώς δεν υπάρχουν επεξεργασμένα στατιστικά για να ξέρουμε πόσοι από τα 30 εκατομμύρια τουρίστες που έρχονται κάθε χρόνο εμπλέκονται σε τροχαία ατυχήματα, και πόσοι από αυτούς τα έπαθαν οδηγώντας «γουρούνες» ή ποδήλατα.
Αντιλαμβανόμαστε διαισθητικώς την επικινδυνότητα αυτών των οχημάτων, αλλά το πιστοποιούν και οι ειδικοί. Ο πρόεδρος του Πανελληνίου Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης Αρης Ζωγράφος λέει ότι «το όχημα δεν είναι φιλικό στον αναβάτη. (…) Η γουρούνα δεν κινείται όπως ένα αυτοκίνητο. Πρόκειται για τον “παράφορο έρωτα” ενός αυτοκινήτου και μιας μοτοσικλέτας. Μόνο που έχει πάρει τα αρνητικά χαρακτηριστικά και των δύο» (Lifo 6.7.2019).
Ολοι οι κρατικοπαρεμβατιστές για κάθε πρόβλημα έχουν μια απαγόρευση. Ετσι και ο τέως υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης είχε τη «λύση» στο τσεπάκι του. Κατέθεσε σχέδιο νόμου στη Βουλή, σύμφωνα με το οποίο όλες οι τετράτροχες μοτοσικλέτες με κινητήρες έως 125 κυβικά δεν επιτρέπεται να κυκλοφορούν σε ασφαλτοστρωμένες οδούς, παρά μόνο να τις διασχίζουν κάθετα», λες και υπάρχουν λιγότεροι κίνδυνοι στους χωματόδρομους. Υπήρξαν σφοδρές αντιδράσεις από τους 4.000 επιχειρηματίες που νοικιάζουν τέτοια οχήματα, κυρίως στα νησιά.
Διαδήλωσαν στην Αθήνα, έκαναν μπλόκα στα λιμάνια και ο κ. Σπίρτζης με υπουργική τροπολογία έπραξε τελικώς το ορθό. Ηρε επί της ουσίας την καθολική απαγόρευση και έδωσε την αρμοδιότητα στον εκάστοτε δήμο να αποφασίζει για την κίνηση των τετράτροχων μοτοσικλετών στο ασφαλτοστρωμένο οδικό δίκτυο της δικαιοδοσίας τους.
Αυτό κωδικοποιεί με νόμο ο νέος υφυπουργός Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης. Οπως είπε, «πρόκειται για οχήματα που έχουν εγκριθεί σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ενωσης, διαθέτουν άδεια κυκλοφορίας και πληρώνουν ετήσια τέλη κυκλοφορίας. Θα καταργήσουμε άμεσα αυτήν την καθολική απαγόρευση.
Ο οικείος δήμος στην περιοχή αρμοδιότητάς του θα διατηρήσει τη δυνατότητα να θέτει περιορισμούς στην κυκλοφορία αυτών των οχημάτων, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 52 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας» (ΑΠΕ 29.7.2019).
Ορθό μέτρο, αλλά πρέπει να συνοδευτεί με προειδοποίηση των επίδοξων αναβατών για τους κινδύνους που έχει η οδήγηση αυτών των οχημάτων. Οπως ακριβώς γίνεται με τα τσιγάρα. Το κράτος δεν έχει υποχρέωση να μας προστατεύει από εμάς τους ίδιους, αλλά οι επιχειρήσεις πρέπει να μας προειδοποιούν. Εστω με το ζόρι…
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Καθημερινή» στις 30.7.2019