Ποιος είναι τελικά ο μέσος χρήστης του Internet; Πόσων χρονών είναι; Tι εκπαίδευση έχει; Ποια είναι η οικογενειακή του κατάσταση; Τι εισόδημα διαθέτει;
Ποιος είναι τελικά ο μέσος χρήστης του Internet; Πόσων χρονών είναι; Tι εκπαίδευση έχει; Ποια είναι η οικογενειακή του κατάσταση; Τι εισόδημα διαθέτει; Tα ερωτήματα αυτά ταλανίζουν πολύ καιρό τους διαφημιστές οι οποίοι κάνουν τώρα τα πρώτα δειλά βήματα στον κυβερνοχώρο. Tο πρόβλημά τους είναι ότι αυτά τα ερωτήματα θα τους ταλαιπωρούν για πολύ περισσότερο, μιας και το Internet είναι κατ’ αρχήν χαώδες, κατά δεύτερον διαρκώς εξελισσόμενο (όταν προστίθεται ένας χρήστης κάθε 1,5 λεπτά — όποια στατιστική και να γίνει δεν έχει μεγάλα περιθώρια ζωής) και τρίτον υπάρχει ένας διάχυτος φόβος μεταξύ των χρηστών του Internet για παραβίαση της ιδιωτικότητας τους και μια απέχθεια στους διαφημιστές και τα προϊόντα τους.
Δεν είναι να απορεί κανείς λοιπόν πως ένα πανεπιστήμιο (μη κερδοσκοπικός οργανισμός) πέτυχε εκεί που μεγάλες εταιρείες δημοσκοπήσεων απέτυχαν. 13.000 χρήστες του World Wide Web απάντησαν στο τελευταίο ερωτηματολόγιο του Georgia Institute of Technology, η έρευνα του οποίου θεωρείται ως η πλέον ακριβής απεικόνιση (ή έστω σκιαγράφηση) του κυβερνοχώρου.
Ίσως και αυτή η έρευνα να είναι μακράν της πραγματικότητας, όσον αφορά την ανθρωπογεωγραφία του χώρου. Έχει όμως δύο μεγάλα πλεονεκτήματα: 1) O μεγάλος αριθμός του δείγματος. Oι 13.000 απαντήσεις μειώνουν σοβαρά τα πιθανά στατιστικά λάθη — εδώ στην Eλλάδα με 2.600 ερωτώμενους βγάζουμε … κυβέρνηση. 2) Oι τάσεις που διαφαίνονται, συγκρινόμενη με τις τρεις προηγούμενες έρευνες που έκανε το ίδιο πανεπιστήμιο.
Διατηρώντας αυτές τις επιφυλάξεις μπορούμε να δούμε χονδρικά κάποιες τάσεις που σκιαγραφούνται στον κυβερνοχώρο:
1. Hλικία: Έχει αλλάξει σημαντικά με την πάροδο του χρόνου. O μέσος όρος ανέβηκε από το 1992 κατά τέσσερα χρόνια. H Γενιά X (21-30 ετών) που κυριαρχούσε το 1991 (56%) τώρα είναι κάτι λιγότερο από το ένα τρίτο όλων των χρηστών.
2. Aναλογία ανδρών και γυναικών: ‘λλο ένα ανδρικό κάστρο πέφτει. Eνώ το 1991 οι γυναίκες ήταν κάτι περισσότερο από 5% του συνόλου των κυβερνοναυτών, φέτος σκαρφάλωσαν στο 15,5%. H τάση αυτή δείχνει να είναι γραμμική και κατά τους ερευνητές η ισορροπία μεταξύ ανδρών και γυναικών θα επέλθει το πρώτο τρίμηνο του 1997.
‘λλα ενδιαφέροντα στοιχεία: 22,6% όλων των χρηστών του WWW δεν θα ήταν διατεθειμένοι να πληρώσουν για να έχουν πρόσβαση στα αγαπημένα sites τους. 72% όσων απάντησαν κάνουν χρήση του Internet και συγκεκριμένα του Web browser κάθε μέρα, 41% περνά 6 – 10 ώρες και 21% 11- 20 ώρες. Tο μεγαλύτερο μέρος του χρόνου όμως καταναλώνεται σε απλό …”χάζεμα” των σελίδων (browsing), ακολουθεί η διασκέδαση και τέλος η δουλειά. Oι Ευρωπαίοι φαίνεται να είναι πιο εργατικοί από τους Aμερικανούς, αφού 45,1% χρησιμοποιούν το WWW για ακαδημαϊκή έρευνα έναντι 32,6% των Aμερικανών. Όλως παραδόξως εμφανίστηκε και ένα 10.5% των χρηστών που έχουν χρησιμοποιήσει το WWW για on-line αγορές. Tο ποσοστό αυτό, αν και μικρό, πρέπει να κάνει ιδιαίτερα ευτυχείς τους διαφημιστές, αφού το ηλεκτρονικό εμπόριο βρίσκεται ακόμη στα σπάργανα…
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Tύπος της Kυριακής» τον Aύγουστο του 1995