Υποψήφιοι της ελληνικής παιδείας

on . Posted in Ελλάδα

Eχει πλάκα η τράπεζα θεμάτων του υπουργείου Εσωτερικών για την πολιτογράφηση αλλοδαπών (https://exetaseis-ithageneia.ypes.gr/#topics). Τόση πλάκα, που είναι να αναρωτιέται κανείς αν οι συντάκτες της έπρεπε να έχουν την ελληνική ιθαγένεια ή αν έπρεπε να τους αφαιρεθεί λόγω προσβολής της ελληνικής γλώσσας. Για παράδειγμα, τι ακριβώς εννοούν οι ποιητές του ΥΠΕΣ όταν διατάζουν «Να αναγνωρίσετε τα “τηλεοπτικά ζευγάρια” του ελληνικού κινηματογράφου» (θέμα 47); «Τηλεοπτικά» ζευγάρια στον κινηματογράφο; Μυστήριαι αι βουλαί του κυρίου Μαυρουδή Βορίδη. Επιπλέον, ποιος θυμάται αν «από τη μεταπολίτευση έως σήμερα μόλις έξι κυβερνήσεις κατάφεραν να ολοκληρώσουν τη θητεία τους» (θέμα 38);

Ενα υπέροχο θέμα είναι το εξής: «Ποιος συνδυασμός φορέων έχει την ευθύνη για τη συντήρηση του οδικού δικτύου στην Ελλάδα; α) Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, Εταιρίες Παραχώρησης, Περιφέρειες, Δήμοι. β) Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, Τροχαία, Περιφέρειες, Δήμοι. γ) Υπουργείο Εσωτερικών, Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Περιφέρειες. δ) Υπουργείο Εσωτερικών, Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Δήμοι» (θέμα 48).

Επ’ αυτού χρειάζονται διευκρινίσεις. Πρώτον: είμαστε σίγουροι ότι ο κ. Κώστας Αχ. Καραμανλής γνωρίζει τον συνδυασμό; Δεύτερον: μια απάντηση «όλοι οι παραπάνω και καμιά δεκαριά ακόμη…» είναι σωστή; Δηλαδή κάποιος που θα έγραφε κάτι τέτοιο θα αποδείκνυε ότι είναι βαθύτατος γνώστης της εγχώριας πραγματικότητας. Κάθε Ελληνας πολίτης γνωρίζει πως υπάρχει απίθανο πλέγμα συναρμοδιοτήτων σε κάθε θέμα που εμπλέκεται το κράτος, δηλαδή σε όλα. Υπάρχει γηγενής που μπορεί να απαντήσει με σιγουριά ποιος πρέπει να κλαδεύει τα δένδρα που βρίσκονται δίπλα στις γραμμές του ηλεκτρικού ρεύματος; Εδώ, κατά τη διάρκεια της τελευταία κακοκαιρίας, κοτζάμ υπουργοί μάς έστελναν από τον Αννα στον Καϊάφα, θα ξέρει ένας Σύρος πρόσφυγας; Πάντως, αν παρ’ ελπίδα γνωρίζει, εκτός από Ελληνα πολίτη, πρέπει να τον κάνουμε αμέσως υπουργό.

Από την άλλη μεριά, αν το καλοσκεφτούμε, μια τέτοια τράπεζα θεμάτων είναι ο καλύτερος τρόπος ένταξης των αλλοδαπών στην ελληνική πραγματικότητα. Το μόνο που έχουν να κάνουν είναι να αποστηθίσουν 550 απαντήσεις σε ερωτήσεις του στυλ «Να αναφέρετε τέσσερις (4) νομούς της Ελλάδας που δεν βρέχονται από τη θάλασσα». Οι πιο καπάτσοι από αυτούς θα πάνε σε φροντιστήριο από αυτά που μπορεί να μη διδάσκουν κάτι ουσιαστικό στα παιδιά, αλλά τους μαθαίνουν υπέροχα κόλπα απομνημόνευσης άχρηστων γνώσεων, ακόμη και να παπαγαλίζουν ολόκληρες εκθέσεις. Ετσι θα πληρούν το κριτήριο του Ισοκράτη ο οποίος έλεγε ότι «Ελληνες είναι οι μετέχοντες της ελληνικής παιδείας». Αυτής της παιδείας που –τέλος πάντων– έχουμε ή, αλλιώς, αυτής που έτσι την καταντήσαμε…

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Καθημερινή» στις 6.5.2021