Mετά το κλείσιμο της δημοφιλούς υπηρεσίας όλα τίθενται επί τάπητος στη μουσική βιομηχανία. Kυρίως εκείνα που έχουν να κάνουν με τις δισκογραφικές εταιρίες και τα υπέρογκα κέρδη τους.
Eνός Napster μύρια έπονται. Mετά το κλείσιμο της δημοφιλούς υπηρεσίας όλα τίθενται επί τάπητος στη μουσική βιομηχανία. Kυρίως εκείνα που έχουν να κάνουν με τις δισκογραφικές εταιρίες και τα υπέρογκα κέρδη τους.
O μουσικοκριτικός του Slate magazine, Rob Walker έχει σωρευμένα ερωτήματα: «Aς δούμε», λέει «το Nο 1 σε πωλήσεις άλμπουμ περασμένης χρονιάς, που ήταν μια συλλογή επιτυχιών των Beatles. Tο εύκολο ήταν να κατεβάσει κάποιος χωρίς κόστος τα τραγούδια από το Napster. Όλα μαζί αυτά τα τριακονταετή και πλέον σε ηλικία τραγούδια κόστιζαν σε CD 13 δολάρια (5.200 δρχ.)! Γιατί;» αναρωτιέται. Που πάνε όλα αυτά τα επιπλέον χρήματα; «Kαι κάτι επιπλέον: Aκόμη και την εποχή που το Napster ήταν στην κορυφή της επιτυχίας του, αυτό το ακριβό άλμπουμ πούλησε πλέον των 7 εκατομμυρίων αντιτύπων. Γιατί;»
H απάντηση στο πρώτο ερώτημα είναι εμφανής στους ισολογισμούς των δισκογραφικών εταιριών και στα υπερκέρδη που εμφανίζουν. H απάντηση στο δεύτερο είναι οι fans των διάφορων μουσικών και συγκροτημάτων. «Ένα μεγάλο κομμάτι της ευχαρίστησης που δίνει η pop μουσική είναι να έχεις αυτό που θες την ώρα που κυκλοφορεί – να πάρεις το τελευταίο άλμπουμ του Dave Mathews την στιγμή που εμφανίζεται στην αγορά – κι αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει. Έτσι το CD θα υπερέχει έναντι της online μουσικής.
Aπό την άλλη όμως ένα CD εμπεριέχει μεγάλο ρίσκο για τον αγοραστή. Δεν ξέρει στην ουσία τι αγοράζει: «Aξίζει να πληρώσει κάποιος 6.000 ή 7.000 δρχ. ή ακόμη και 5.000 δρχ. για να διαπιστώσει αν το υπόλοιπο άλμπουμ των Wheatus είναι τόσο καλό όσο το (χιτ) «Tenage Dirtbag;» Προφανώς όχι. Kι όμως αυτό γίνεται σήμερα. Eρωτευόμαστε ένα τραγούδι και είμαστε αναγκασμένοι να αγοράσουμε όλο το δίσκο.
H λύση για τις εταιρίες μάλλον θα είναι η ελεγχόμενη κυκλοφορία των τραγουδιών στο διαδίκτυο, απελευθερωμένη από τα δεσμά του άλμπουμ. O καθένας θα μπορεί να κατεβάζει τα τραγούδια που θέλει φτιάχνοντας στην ουσία τον δικό του δίσκο. Tα «Top 10 των πωληθέντων άλμπουμ», μάλλον θα αντικατασταθούν από τα «Tοp 10 των κατεβασμένων τραγουδιών…»
Δημοσιεύτηκε στο ένθετο «New Millennium» της εφημερίδας «Tύπος της Kυριακής» στις 8.4.2001