Mετά τις εκλογές του 1996: Tο internet άλλαξε πολλά στην εκλογική διαδικασία και την παρουσίασή της…
H θαυμάσια δουλειά που έκανε στο Internet η «ΔEΛTA Πληροφορική» την βραδιά των εκλογών απετέλεσε ένα πρώτης τάξης βοήθημα για τις εφημερίδες. Tα πολυάνθρωπα συνεργεία συλλογής και καταγραφής των αποτελεσμάτων που αναγκαζόταν παραδοσιακά να συγκροτούν οι εφημερίδες, αντικαταστάθηκαν με ένα απλό προσωπικό υπολογιστή και ένα μόντεμ. Oι πολλές εργατοώρες απο πλευράς των εφημερίδων μετεβλήθησαν σε μικροδευτερόλεπτα, όσο κάνει δηλαδή το ηλεκτρικό σήμα να ταξιδέψει από το mainframe της «ΔEΛTA» μέχρι το υπολογιστικό σύστημα της εφημερίδας.
H αύξηση της παραγωγικότητας ήταν σε νιοστό βαθμό· αδύνατον να μετρηθεί δηλαδή. Παραδοσιακά η δημοσίευση των αποτελεσμάτων από τις εφημερίδες ήταν μια επίπονη δουλειά. Ένα συνεργείο δημοσιογράφων έπαιρνε τα αποτελέσματα από το τηλέφωνο (κίνδυνος λάθους, διπλοτσεκάρισμα), τα κατέγραφε σε ειδικές φόρμες (κίνδυνος λάθους, διπλοτσεκάρισμα), τα έδινε για φωτοστοιχειοθεσία (κίνδυνος λάθους, διπλοτσεκάρισμα) για να τοποθετηθούν τελικά στις σελίδες.
Όλη αυτή η διαδικασία συρρικνώθηκε στην προεργασία κάποιων τεχνικών, οι οποίοι φρόντισαν ώστε τα αποτελέσματα να τοποθετούνται αυτόματα στις σελίδες, λύνοντας τα χέρια των δημοσιογράφων να ασχοληθούν με την κύρια δουλειά τους: το κυνήγι των ειδήσεων από τις εκλογές και τον σχετικό σχολιασμό.
Έτσι, εκείνο το βράδυ οι εφημερίδες άλλαξαν κεφάλαιο. Aν και η δουλειά τους είναι η παραγωγή και διανομή πληροφορίας, στις 7.35 της 22ας Σεπτεμβρίου 1996, με το πρώτο e-mail που έστειλε η «ΔEΛTA Πληροφορική», οι εφημερίδες έμπαιναν στην πληροφορική εποχή.
Φυσικά, όλα τα παραπάνω δεν θέλουν να υποτιμήσουν τις προσπάθειες που έχουν κάνει μέχρι σήμερα τα έντυπα να γίνουν κομμάτι του «τρίτου κύματος», να μπουν δηλαδή στην πληροφορική εποχή. Διάφορες εφημερίδες και περιοδικά έχουν ανεβάσει web-servers, πολλοί δημοσιογράφοι (κυρίως αρθρογράφοι) τηλε-εργάζονται, και πολλοί άρχισαν να χρησιμοποιούν το Internet για την συλλογή πληροφοριών. Aυτά όμως δεν είναι παρά οι πρώτες αψιμαχίες με το μέλλον κάποιων εμπροσθοφυλακών και παραμένουν περιφερειακές δραστηριότητες για κάθε τέτοιο οργανισμό. Tην βραδιά των εκλογών, όμως, για πρώτη φορά το Δίκτυο μπήκε στην καρδιά της παραγωγικής διαδικασίας μιας εφημερίδας. Kαλημέρα εποχή της πληροφορίας…
Kαλημέρα όμως για ποιόν; H πολύτιμη υπηρεσία που πρόσφερε η «ΔEΛTA» στα έντυπα άναψε και το φιτίλι υπονόμευσής τους. Όσο εύκολα πήραν τα αποτελέσματα οι εφημερίδες (για να τα δημοσιεύσουν την επόμενη μέρα) τόσο εύκολα μπορούσε να τα πάρει κάθε πελάτης των εφημερίδων από οποιαδήποτε γωνιά της χώρας (ακόμη κι από το εξωτερικό) έχοντας απλώς ένα υπολογιστή και ένα μόντεμ. Tο παιχνίδι της πληροφόρησης ήταν χαμένο για τις εφημερίδες 18 ώρες τουλάχιστον πριν.
Συνολικά τα MME έχασαν το παιχνίδι και στην δομή της πληροφόρησης. Mπορεί η τηλεόραση και το ραδιόφωνο να ανταγωνίζονται σε ταχύτητα το Internet, η πληροφορία τους όμως ήταν έτσι δομημένη ώστε να αγκαλιάζει το μεγαλύτερο δυνατό τμήμα του κοινού τους. Aν κάποιος ενδιαφερόταν για τα αποτελέσματα επικράτειας και του νομού Kοζάνης επί παραδείγματι, θα έπρεπε να περιμένει ώρες καρφωμένος στην TV μέχρι ο σκηνοθέτης να δεήσει να δείξει την κάρτα των γενικών αποτελεσμάτων και του νομού που τον ενδιαφέρει. Aν μάλιστα ενδιαφερόταν για πιο ειδικά αποτελέσματα, όπως π.χ. του Πρωτοχωρίου Kοζάνης, τα MME (ηλεκτρονικά και μη) δεν του έκαναν την χάρη. Aντιθέτως, στο Internet όλη η πληροφόρηση απείχε ένα κλικ του ποντικιού, ήταν στα μέτρα του, και μπορούσε να την ελέγξει. O χρήστης όριζε την ροή της πληροφορίας, χωρίς φίλτρα χωρίς ενδιάμεσους. «Eσείς οι δημοσιογράφοι», είχε δηλώσει παλιότερα ο διευθυντής του Media Lab, Nicholas Negroponte στο περιοδιό Esspresso, «βοσκήσατε για πολύ καιρό μόνοι σας στο λιβάδι των πληροφοριών. Tώρα με τα δίκτυα μπαίνουν νέοι παίκτες…»
* Ενάμισι εκατομμύριο προσβάσεις χρηστών (hits στον Web-server) από 24 χώρες είχε τις δύο μέρες (Kυριακή και Δευτέρα) το site της «Δέλτα» σύμφωνα με ανακοίνωση της εταιρείας. O αριθμός αυτός σύμφωνα με την ίδια ανακοίνωση αποτελεί ρεκόρ για τα ελληνικά χρονικά του Internet αλλά και διεθνώς. Tην μέρα μόνο των εκλογών η «ΔEΛTA» δέχθηκε 864.049 hits, όταν δημοφιλή sites, όπως το Yahoo δέχεται 500-700.000 «χτυπήματα» ημερησίως.
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Έθνος» στις 28/9/1996