«Ο πνιγμένος από τα μαλλιά του πιάνεται», αλλά στον ΣΥΡΙΖΑ δεν είχαν καν την αίσθηση πως το κόμμα τους βουλιάζει.
Ηταν µεγάλη η νίκη του κ. Μητσοτάκη, αλλά ήταν πολύ βαριά και η ήττα του ΣΥΡΙΖΑ. Η διαφορά των είκοσι μονάδων δεν καταπίνεται εύκολα, και αυτό φάνηκε στα πάνελ το βράδυ των εκλογών. Δικαίωσαν όσους τους καταψήφισαν, γιατί ήθελαν λιγότερη ένταση και τοξικότητα στον πολιτικό διάλογο. Τα στελέχη του τσακώνονταν με τους τηλεπαρουσιαστές· κάποιοι πέταξαν τα μικρόφωνα κι έφυγαν· όλοι είχαν έναν κακό λόγο για τον λαό που δεν τους ψήφισε. Μπορούν να γίνουν πολλές ψυχολογικού τύπου ερμηνείες, να ειπωθούν παροιμίες περί στραβού γιαλού και αρμενίσματος, αλλά η στάση τους προδίδει ότι αληθώς πίστεψαν πως «δεν υπάρχει ούτε μία στο εκατομμύριο…».
Θα συμφωνήσουμε ότι «ο πνιγμένος από τα μαλλιά του πιάνεται», αλλά στον ΣΥΡΙΖΑ δεν είχαν καν την αίσθηση πως το κόμμα τους βουλιάζει. Εχαψαν πρώτοι –και ίσως ήταν οι μόνοι– το δικό τους παραμύθι περί «στημένων δημοσκοπήσεων», «συστήματος που τους πολεμάει» κ.λπ. Σημειώναμε παλιότερα πως «ο Αυστριακός συγγραφέας Καρλ Κράους είχε κάνει μια ευφυή παρατήρηση: “Πώς κυβερνάται ο κόσμος και οδηγείται στον πόλεμο; Οι διπλωμάτες λένε ψέματα στους δημοσιογράφους κι όταν τα διαβάζουν τα πιστεύουν και οι ίδιοι”. Κάπως έτσι πολιτεύεται ο ΣΥΡΙΖΑ και οδηγείται στην απαξία: τα στελέχη του λένε ψέματα και μετά τα πιστεύουν και οι ίδιοι» (11.10.2022).
Στην περίπτωση των εκλογικών προβλέψεων, όμως, δεν ήταν μια διαδικασία συνειδητού ψεύδους, που μετά έγινε ασυνείδητη λανθασμένη παραδοχή. Τα στελέχη του πραγματικά πίστευαν ότι οι δημοσκοπήσεις λένε ψέματα εις βάρος τους, τόσο που υιοθέτησαν μια έρευνα που έγινε μεταξύ «εισηγμένων στο χρηματιστήριο εταιρειών», η οποία εκτίμησε ότι «η Νέα Δημοκρατία θα λάβει 1.890.000 ψήφους (33,45%), ακολουθούμενη από τον ΣΥΡΙΖΑ με 1.860.000 ψήφους (32,92%), το ΠΑΣΟΚ 510.000 ψήφους (9,02%)» (Euractiv, 16.5.2023). Η διαφορά των δύο πρώτων κομμάτων ήταν 30.000 ψήφοι, 0,5%. Η ίδια δημοσκόπηση έδινε 6% στο ΚΚΕ, 3,7% στο ΜέΡΑ25, 4,7% στην Ελληνική Λύση.
Προτίμησαν να υιοθετήσουν μια αγνώστου ταυτότητος δημοσκόπηση (Ποιος την έκανε; Για λογαριασμό ποιου; Πότε έγινε;) παρά τις δημοσκοπήσεις που στο κάτω κάτω της γραφής είχαν ονοματεπώνυμο και υπογραφή. Δηλαδή, οι δημοσκόποι –ακόμη κι αν ήθελαν να αλλοιώσουν όσα μετρούσαν– κυκλοφορούν στον δρόμο, πάνε στα καφενεία. Αν ίσχυε η μυθολογία του ΣΥΡΙΖΑ, τουλάχιστον θα τηρούσαν τα προσχήματα. Επομένως, η καλύτερη επιλογή του κ. Αλέξη Τσίπρα στο νέο σχήμα που κάνει είναι ο κ. Νίκος Μαραντζίδης, ο οποίος μάλλον θα λειτουργήσει πρωτίστως ως «δημοσκοποδιδάσκαλος». Ελπίζουμε να τους εξηγήσει τα βασικά των ερευνών και μετά βλέπουμε…
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Καθημερινή» στις 30.5.2023