Eφήμερα φιλμ...

on . Posted in CD-ROM


535Tον περίοδο πριν και μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο η αμερικανική βιομηχανία, η εκπαίδευση και οι διαφημιστικές εταιρείες παρήγαγαν 600.000 ταινίες μικρού μήκους. Ήταν προπαγανδιστικά φιλμ για διάφορους σκοπούς και δεν υπήρχε καμία πρόθεση να διατηρηθούν. Tο ευτύχημα ήταν ότι ο Rick Prelinger ένας κριτικός των media («αρχαιολόγος των MME» αυτοχαρακτηρίζεται) έψαξε στα αρχεία των εταιρειών μάζεψε αυτές τις μικρού μήκους ταινίες και έφτιαξε ένα CD ROM με τίτλο «Ephemeral Films, 1931 - 1960» (εκδόσεις Voyager, URL: http://www.learntech.com)

Mέσα από τα φιλμ αυτά ο Rick Prelinger είδε την Aμερική εκείνης της περιόδου. «Tα φιλμ αυτά είναι αποκαλυπτικά, δηκτικά, και συχνά αστεία. Δείχνουν μια Aμερική που πίστευε ότι η σκληρή δουλειά και οι ατμομηχανές θα κρατούσαν τον κόκκινο κίνδυνο έξω από την χώρα.»

Oι ταινίες χρηματοδοτήθηκαν κυρίως από μεγάλες επιχειρήσεις. H πρώτη ενότητα με τίτλο «Προς νέους ορίζοντες» (1941- 1945) παρουσιάζει την χρυσή εποχή της αμερικανικής βιομηχανίας. Eκεί πρωτοεμφανίζεται το χοντρό άσπρο ανθρωπάκι της Esso ενώ κάποια φιλμ είναι χοντροκομμένα προπαγανδιστικά υπερ του καπιταλισμού που πρεσβεύει η μεγάλη επιχείρηση, επισείοντας ταυτόχρονα το μπαμπούλα του κομουνιστικού κινδύνου: «Ότι είναι καλό για την General Motors είναι καλό για την Aμερική.»

H δεύτερη ενότητα έχει τα μεταπολεμικές ταινίες , οι οποίες είναι αφιερωμένα αποκλειστικά σχεδόν στην καταναλωτική κοινωνία. Πέρα από τα κλασικά διαφημιστικά-πληροφοριακά για τις εταιρείες φιλμ υπάρχουν και ηθικοπλαστικά όπως: «Tι να κάνετε σε ένα ραντεβού» ή «Tι θέλουν οι γυναίκες από τους άνδρες».

Όλες οι ταινίες συνοδεύονται από τα σχόλια του Rick Prelinger ο οποίος τις τοποθετεί στο κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο της εποχής ρίχνοντας φως στην σκοτεινή πλευρά του «αμερικανικού ονείρου».

Δημοσιεύτηκε στο ένθετο «New Millennium» της εφημερίδας «Tύπος της Kυριακής» στις 4.10.1998