Ιδιωτικό και κρατικό μονοπώλιο

on . Posted in Κράτος

Ολοι γνωρίζουμε τα προβλήματα του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης. Η κατάσταση δεν ήταν ποτέ ρόδινη, αλλά επιβαρύνθηκε τα μάλα από την κρατικοποίηση που έκανε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ. Ο βουλευτής της Ν.Δ. Σάββας Αναστασιάδης αποτύπωσε με αριθμητικά στοιχεία την τραγική κατάσταση του οργανισμού: «Το 2016, ο μέσος όρος των κυκλοφορούντων λεωφορείων ήταν 480, ενώ το 2018 ήταν 360» (Βουλή, 4.2.2019). Και αυτό δεν ήταν το χειρότερο. Σύμφωνα με τον πρωθυπουργό, «η νέα διοίκηση του ΟΑΣΘ τη Δευτέρα 19 Αυγούστου βρήκε 213 λεωφορεία» (συνέντευξη ΔΕΘ, 7.9.2019).

Ο κ. Αναστασιάδης σημείωσε ότι το 2016 τα ετήσια έσοδα (του ιδιωτικού μονοπωλίου) ήταν 56 εκατ. ευρώ. Το 2018 τα έσοδα (του κρατικού πλέον μονοπωλίου) μειώθηκαν στα 35 εκατομμύρια, αποδεικνύοντας ότι το κράτος τα κάνει μαντάρα ακόμη και σε μη ανταγωνιστικούς τομείς. Πώς το είχε πει ο Μίλτον Φρίντμαν; «Αν δώσουμε στο κράτος τη Σαχάρα, σε πέντε χρόνια θα υπάρχει έλλειψη άμμου». Αυτό, συν το γεγονός ότι το τιμόνι του οργανισμού ανέλαβε ο πατέρας του όρου «δρακογενιά» και μπαμπάς του τέως υπουργού Νίκου Παππά· προφανώς, με αξιοκρατικό τρόπο.

Φυσικά, οι Θεσσαλονικείς απηύδησαν. Εφτασαν να νοσταλγούν το ιδιωτικό μονοπώλιο, αφού έζησαν τα χειρότερα του κρατικού. Σύμφωνα με την εφημερίδα «Μακεδονία» (9.9.2019), «στο ερώτημα πώς κρίνουν τη λειτουργία του ΟΑΣΘ τα δύο χρόνια που έγινε κρατικός, αρνητικά απαντά το 64,8% και θετικά μόλις το 6,3%. (...) Ενδιαφέρον πάντως παρουσιάζει και το «ναι» που λένε οι Θεσσαλονικείς στο ενδεχόμενο ιδιωτικοποίησης του ΟΑΣΘ. «Ναι» απαντά σε ένα τέτοιο σενάριο το 53,2% όσων κρίνουν αρνητικά τη λειτουργία του (περίπου το 94% των ερωτηθέντων), «όχι» το 20,2%, «δεν γνωρίζω δεν απαντώ» το 26,6%».

Ενα πολύ ενδιαφέρον στοιχείο αποκαλύφθηκε κατά τη συνέντευξη του πρωθυπουργού προχθές στην ΔΕΘ. Ενώ οι άνθρωποι ξεροστάλιαζαν στις στάσεις στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, ο οργανισμός, με κρατική εντολή ή έστω άδεια, επέκτεινε το έργο του περιφερειακώς της πόλης. Ορθώς ο κ. Μητσοτάκης σημείωσε ότι τα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης θα αναλάβουν βάρος των μετακινήσεων σε υπεραστικές διαδρομές, ώστε να απελευθερωθούν λεωφορεία για το ιδιαίτερα επιβαρυμένο κέντρο. «Ηδη αυξήσαμε τα λεωφορεία κατά 102», είπε ο κ. Μητσοτάκης.

Η κριτική του ΣΥΡΙΖΑ και επί αυτού του θέματος ήταν από τα στοκατζίδικα της Αριστεράς. Σύμφωνα με τη νέα βουλευτή Θεσσαλονίκης Δώρα Αυγέρη, «ο κ. Μητσοτάκης θα αναθέσει δρομολόγια “φιλέτα” στα ΚΤΕΛ» (8.9.2019). Ε, αν είναι έτσι, τότε ας κρατήσει ο ΟΑΣΘ τα «φιλέτα» των περιαστικών γραμμών και ας δοθεί ο «κατιμάς» του κέντρου σε ανταγωνιζόμενους φορείς και εταιρείες. Ετσι κι αλλιώς, όπως επισήμανε ο πρωθυπουργός, «οι αστικές μεταφορές απελευθερώνονται με βάση τη σχετική ευρωπαϊκή οδηγία».

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Καθημερινή» στις 10.9.2019