Υπαίθριες ανοησίες

on . Posted in Πολιτισμός

Ολα τα είχε η Μαριορή, οι υπαίθριες διαφημίσεις της έλειπαν. Αναφερόμαστε σε εκείνα τα άθλια «πλαίσια τύπου “Πίζα”, ύψους 5,5 μέτρων, με πινακίδες 3x4 μ. σε απόσταση 2,5 μ. από το έδαφος όπως τα φωτιζόμενα, τα τύπου “Ρακέτας” και τα τύπου “Πύργος” με ανώτατο ύψος 5 μέτρα», που κρυφίως επανανομιμοποιεί η κυβέρνηση με απόφαση που φέρει την υπογραφή –τι κρίμα!– του υφυπουργού Ανάπτυξης Νίκου Παπαθανάση, του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστή Χατζηδάκη, της υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνας Μενδώνη, του υφυπουργού Εσωτερικών Θοδωρή Λιβάνιου και του υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών Γιάννη Κεφαλογιάννη.

Κατ’ αρχάς, οι διαφημίσεις αυτές έχουν βαρύ ανθρώπινο κόστος. Οπως υπενθυμίζει ο αδέκαστος κ. Λέανδρος Ρακιντζής, «σύμφωνα με τα στοιχεία της Διεύθυνσης Τροχαίας του Αρχηγείου της Ε.Α., τα τροχαία ατυχήματα, τα οποία συνέβησαν λόγω της ύπαρξης διαφημιστικών πινακίδων ήταν 13 το 2006 (εκ των οποίων 1 θανατηφόρο), 16 το 2007 (εκ των οποίων 6 θανατηφόρα) και 4 το Α΄ τετράμηνο του 2008 (εκ των οποίων 1 θανατηφόρο). Εκτοτε δεν υπάρχουν στοιχεία γιατί λόγω της δημόσιας κατακραυγής, της κινητοποιήσεως των αρμοδίων ΟΤΑ, της παρεμβάσεως προς τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΓΕΔΔ και κυρίως της εκδόσεως της 909/2007 αποφάσεως του ΣτΕ, που εκδόθηκε επί αγωγής αποζημιώσεως συγγενών θύματος τροχαίου ατυχήματος, οι τεράστιες υπαίθριες διαφημιστικές πινακίδες απομακρύνθηκαν με την έννοια, ότι έπαψαν να λειτουργούν» (huffingtonpost 28.7.2020).

Κατά δεύτερον, υπάρχει ένα ζήτημα αισθητικής των πόλεων, αφού τα προηγούμενα χρόνια τα μεγάλα αστικά κέντρα έμοιαζαν με την Καλκούτα από τις πολύχρωμες και τεράστιες φωτεινές ταμπέλες που καραδοκούσαν σε κάθε γωνιά του δρόμου. Μεταρρύθμιση, για μια τουριστική χώρα, θα ήταν να απομακρυνθεί η αισθητική βρωμιά από τις πόλεις και όχι να προστεθεί κι άλλη.

Τρίτο και όχι τελευταίο είναι το θέμα της χρηστής νομοθέτησης. Ορθώς 53 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ρωτούν την κυβέρνηση: 1) «Πότε τέθηκε η κοινή υπουργική απόφαση πριν από την έκδοσή της σε δημόσια διαβούλευση;» και 2) «Η Τοπική Αυτοδιοίκηση κλήθηκε να δώσει δημόσια τις απόψεις της και εάν ναι, ποιες ήταν; Εάν όχι, προτίθεστε να την αναμορφώσετε και να τη θέσετε σε δημόσια διαβούλευση με τη συμμετοχή πολιτών και φορέων ΟΤΑ Α΄ και Β΄ βαθμού;». Γράψαμε «όχι τελευταίο», διότι η διαβούλευση στις Δημοκρατίες, φωτίζει πολλές αθέατες πτυχές.

Δεν ξέρουμε με ποια λογική αποφάσισε η κυβέρνηση την επαναφορά αυτών των εξαμβλωμάτων. Δεν μπορεί να είναι έστω κατ’ επίφαση «αναπτυξιακή», αφού η διαφημιστική αγορά βρίσκεται στο ναδίρ κι ακόμη πιο κάτω. Ας ασχοληθούν να κάνουν καμιά μεταρρύθμιση της προκοπής και τα ακαλαίσθητα ταμπλό μπορούν να περιμένουν...

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Καθημερινή» στις 30.7.2020