Βίτσα, Αρχαία και Λατινικά

on . Posted in Παιδεία

Πάνω από 105.000 λέξεις ξόδεψαν βουλευτές και αρχηγοί στη Βουλή για το νομοσχέδιο «Αναβάθμιση του σχολείου και ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών» (27.7.2021). Ομως, για την αναβάθμιση του σχολείου δεν ειπώθηκε σχεδόν τίποτε. Η κουβέντα επικεντρώθηκε στο τι γίνεται μετά το σχολείο. Με πόσα μόρια πρέπει να περνάει στο πανεπιστήμιο ένας μαθητής;

Ο κ. Αλέξης Τσίπρας το έριξε στο σορολόπ του εκπαιδευτικού λαϊκισμού. Διάβασε –ωραία ομολογουμένως– κείμενα μαθητών που δεν πέρασαν σε σχολή της αρεσκείας τους, γράμματα γεμάτα «όνειρα», «μεράκι» και «στόχους». Αντί να στηλιτεύσει την κυβέρνηση για την ανάπηρη ελευθερία που τάζει (να επιλέγουν φοιτητές τα ΑΕΙ), σήκωσε και πάλι τη σημαία του «όπισθεν ολοταχώς». Ζήτησε από τον κ. Μητσοτάκη να πάρει πίσω «έστω και τώρα» το ελαχιστότατο της αυτονομίας που απέκτησαν τα πανεπιστήμια μέσα από ένα δυσχερές σύστημα βάσεων εισαγωγής. Ετσι, με απόφαση στο Μαρούσι θα μπορέσει ένας υποψήφιος να μπει στην Αρχιτεκτονική Αθηνών (σχολή που αποφάσισε υψηλή βάση στο σχέδιο) αντί της Αρχιτεκτονικής Πατρών.

Την επομένη της συζήτησης στη Βουλή, ο συνάδελφος Απόστολος Λακασάς αποκάλυπτε ότι «η Ελλάδα είναι από τις πιο ευάλωτες χώρες στην Ευρώπη στην παραπληροφόρηση και στα fake news, σύμφωνα με τον δείκτη Media Literacy Index 2021. Συγκεκριμένα βρίσκεται 27η ανάμεσα στις 35 χώρες και συμπεριλαμβάνεται στην 4η χειρότερη από τις 5 ομάδες ταξινόμησης, μαζί με την Τουρκία και άλλες βαλκανικές χώρες» («Καθημερινή» 28.7.2021). Η ανεξάρτητη ομάδα εμπειρογνωμόνων της Ε.Ε. που συνέταξε την έκθεση ήταν σαφής: «Ξεκινήστε τη δουλειά από το σχολείο» για τον «μιντιακό εγγραμματισμό» των νέων.

Πώς απαντά το υπουργείο Παιδείας στη διάχυτη αμορφωσιά που, όπως έγραφε την περασμένη Κυριακή ο κ. Ανδρέας Δρυμιώτης («Πανωλεθρίαμβος», 25.7.2021), είναι εμφανής και στα τηλεπαιγνίδια; Σε μια χώρα που, σύμφωνα με τον διαγωνισμό της PISA, η πλειονότητα των 16χρονων έχει πρόβλημα στην κατανόηση (ελληνικών) κειμένων, επαναφέρει από του χρόνου τα Λατινικά ως υποχρεωτικό μάθημα! Τόσο σοβαρές προτεραιότητες έχει για την «αναβάθμιση του σχολείου».

Δεν ξέρουμε ποια λογική πρυτάνευσε γι’ αυτή την απόφαση. Κυριάρχησαν οι συντηρητικοί που πιστεύουν ότι η παιδεία θέλει μόνο βίτσα, Αρχαία και Λατινικά; Κάποιοι λένε ότι υπάρχει ένα «δεξιό» γινάτι για την «αριστερή» Κοινωνιολογία, και γι’ αυτό γίνεται προαιρετική. Βεβαίως, και μόνο που συζητάμε για «αριστερή» Κοινωνιολογία και «δεξιά» Λατινικά δείχνει το επίπεδο της παιδείας σ’ αυτή τη χώρα. Τίθεται κι ένα ερώτημα: Πού θα «χώσει» τώρα η κ. Νίκη Κεραμέως τα μαθήματα «μιντιακού εγγραμματισμού» που απαιτούν οι σύγχρονες συνθήκες; Στην Κοινωνιολογία χωρούσαν μια χαρά. Τώρα πού θα τα εντάξει; Στα Θρησκευτικά;

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Καθημερινή» στις 29.7.2021