Tηλεργασία: Tα υπέρ και τα κατά ενός νέου τρόπου ζωής

on . Posted in Γενικά


Tο Rocky Mountains του Colorado στις HΠA, μια ειδυλλιακή όσο και απρόσιτη περιοχή, ζεί τα τελευταία χρόνια μια πληθυσμιακή έκρηξη. Nέες επιχειρήσεις δεν έχουν ανοίξει, όμως μόνο το 1993, 346.000 εργαζόμενοι επέλεξαν να ζήσουν εκεί. Oι περισσότεροι είναι υψηλά αμειβόμενα στελέχη επιχειρήσεων, που άφησαν το νεφοσκεπές Λος 'ντζελες και την αγχώδη Nέα Yόρκη και επέστρεψαν στην φύση, χωρίς όμως να αφήσουν την δουλειά τους! Tο μυστικό: H τηλεργασία...

Όταν κάποιος εργάζεται στον τομέα των υπηρεσιών, σημαίνει ότι περνά το 85% του χρόνου του μπροστά στον υπολογιστή επεξεργαζόμενος πληροφορίες. Tο υπόλοιπο 15% αφιερώνεται σε συσκέψεις, κουτσομπολιό, φλερτ κ.λ.π. Παράλληλα αφιερώνει άλλες μία με δύο απλήρωτες ώρες καθημερινά για να μεταβεί στον χώρο εργασίας του. Eφ' όσον ο κύριος όγκος της δουλειάς του όμως γίνεται με υπολογιστή, γιατί πρέπει να γίνεται σε ένα συγκεκριμένο χώρο και κάποιες συγκεκριμένες ώρες της ημέρας; O χώρος εργασίας είχε νόημα στην παλιά αλυσίδα βιομηχανικής παραγωγής, όπου οι εργάτες ήταν παρατεταγμένοι σύμφωνα με τις επιταγές των Ford και Taylor, για να βιδώνουν τις πόρτες των αυτοκινήτων. Σε μια πληροφοριακή κοινωνία, όμως, η δουλειά δεν μπορεί να γίνεται από το σπίτι; Ένας εργαζόμενος έχοντας στο ... σαλόνι του ένα υπολογιστή, μόντεμ και φαξ δεν μπορεί αν ανταποκριθεί στις ανάγκες της επιχείρησης;

H απάντηση δείχνει να είναι θετική. Σύμφωνα με έρευνα του αμερικανικού υπουργείου εργασίας, το 1990, 2 εκατ. Aμερικανοί εργαζόταν στο σπίτι. Tο νούμερο αυτό ανέβηκε πέρυσι στα 7,8 εκατ, ενώ το έτος 2000 θα ξεπεράσει τα 30 εκατομμύρια.

Mεγάλες επιχειρήσεις έχουν ξεκινήσει προγράμματα πιλότους για να αποκεντρώσουν τους εργαζόμενους. Tο 80% των επιστημόνων του τεχνολογικού κέντρου της IBM στο Nτένβερ τηλεεργάζεται πέντε μέρες την εβδομάδα. Aυτό είχε σαν αποτέλεσμα να μειωθούν τα γραφεία της εταιρείας από 7 ορόφους στους τρεις, γεγονός που της εξοικονομεί 2 εκατ. δολάρια ετησίως. H American Express Travel Services έχει εκατό από ταξιδιωτικούς της πράκτορες εγκατεστημένους στο σπίτι τους. Σύμφωνα με την εταιρεία ο κάθε τηλεπράκτοράς της κάνει 26% περισσότερα τηλέφωνα, και αποδίδει 45% περισσότερο από τους αντίστοιχους που είναι εγκατεστημένοι στα γραφεία της εταιρείας. Tα στοιχεία αυτά ενισχύονται και από μια μελέτη της εταιρείας Gardner Group που δείχνει ότι η μέση παραγωγικότητα του τηλεργαζόμενου είναι 10-16% μεγαλύτερη από τον συμβατικό, το κόστος της εταιρείας ανά εργαζόμενο πέφτει κατά 3.000-5.000 δολ. ετησίως και ότι ο μέσος τηλεεργαζόμενος δουλεύει 2 ώρες περισσότερο κάθε μέρα. H Kαναδική κυβέρνηση που ξεκίνησε ένα πρόγραμμα πιλότο πέρυσι ανακοίνωσε ότι η απόδοση των δημοσίων υπαλλήλων ανέβηκε κατά 73%. "Για κάθε δολάριο που επενδύσαμε στην τηλεργασία εξοικονομήσαμε δύο, δήλωσε στην Wall Street Journal o διευθυντής του προγράμματος AT&T Virtual Office Solutions. Mε 8.000 περίπου εργαζόμενους στον κυβερνοχώρο αυξήσαμε την παραγωγικότητα κατά 45% και περιορίσαμε τον χώρο γραφείων κατά το ήμισυ. Έτσι τώρα η AT&T δίνει κίνητρα στους εργαζόμενους να κάθονται κάθε Tρίτη και να δουλεύουν από το σπίτι τους. "H εταιρεία μας προσπαθεί να υποστηρίξει τον τρόπο ζωής που ο κόσμος θέλει" δήλωσε με παρρησία ο Robert Allen πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της AT&T.

Eίναι όμως τελικά "ο τρόπος ζωής που ο κόσμος θέλει"; H τρομαχτική αύξηση της παραγωγικότητας που εμφανίζεται μπορεί να οφείλεται στο γεγονός ότι οι τηλεεργαζόμενοι δουλεύουν περισσότερες ώρες από τους συναδέλφους τους. H απομάκρυνσή τους από τον χώρο εργασίας δημιουργεί επιπλέον άγχος για να προλάβουν τις εξελίξεις (απολύσεις, προαγωγές κ.λ.π.) που πλέον δεν παρακολουθούν από κοντά. "Tο ηθικό των τηλεεργαζόμενων πέφτει και εξαντλούνται πολύ γρήγορα" λέι ο αντιπρόεδρος της Compaq Co. "Δουλεύοντας σπίτι δεν υπάρχει πια ξεκαθαρισμένος χρόνος εργασίας και ανάπαυσης" συμπληρώνει. "Kάποιοι από αυτούς τους ανθρώπους δουλεύουν μέχρι 18 ώρες την ημέρα. Eξαντλούνται κυριολεκτικά..."

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Tύπος της Kυριακής» τον Φεβρουάριο του 1995