Άργησε, αλλά ήρθε και στην Ελλάδα το φρούτο της συλλογής προσωπικών στοιχείων από αλυσίδες πολυκαταστημάτων έναντι ευτελών εκπτώσεων και προσβλητικών όρων για τους ερωτώμενους.
Αργησε, αλλά ήρθε και στην Ελλάδα το φρούτο της συλλογής προσωπικών στοιχείων από αλυσίδες πολυκαταστημάτων έναντι ευτελών εκπτώσεων και προσβλητικών όρων για τους ερωτώμενους. Η τακτική, όπως φαίνεται από τα έντυπα της εταιρίας Carrefour, είναι απλή: ο πελάτης ενός πολυκαταστήματος συμπληρώνει μια αίτηση στην οποία του ζητείται να απαντήσει μέχρι για την μάνα του και τον πατέρα του (κυριολεκτικά): ποια είναι η οικογενειακή του κατάσταση (άγαμος, διαζευγμένος, χήρος κ.λ.π.), αν ενοικιάζει ή έχει σπίτι, το μηνιαίο καθαρό εισόδημα, το επάγγελμα των μελών της οικογένειας, αν έχει γάτα, σκύλο ή άλλο ζώο, πότε γεννήθηκαν τα παιδιά κ.λ.π. Στο κάτω μέρος της αίτησης αναφέρεται: «Ρητώς δηλώνω ότι συγκατατίθεμαι όπως τα παραπάνω στοιχεία αποτελέσουν αντικείμενο επεξεργασίας για σκοπούς marketing είτε από την εταιρία σας είτε από άλλη που ειδικεύεται σε αγορές marketing.» Όπερ μεθερμηνευόμενον: κανείς δεν μπορεί να ξέρει τι θα απογίνουν αυτά τα προσωπικά δεδομένα. Όλη δε η ιδιωτική μας ζωή κοστίζει μια ευτελή έκπτωση 5-10% σε επιλεγμένα μάλιστα προϊόντα.
Το προσβλητικόν του πράγματος εμπεριέχεται στον πρώτο όρο: «[η εταιρία Carrefour] διατηρεί το δικαίωμα, όπως αποσύρει από την κυκλοφορία την εν λόγω κάρτα οποτεδήποτε σύμφωνα με την εμπορική της πολιτική». Σε άλλο σημείο μάλιστα αναφέρεται ότι τα «προνόμια» που απολαμβάνει ο καταναλωτής αν βγάλει στο σφυρί την ιδιωτική του ζωή «τροποποιούνται σύμφωνα με την εμπορική πολιτική της Carrefour Marinopoulos». Όποτε τους καπνίσει δηλαδή. Βέβαια, ο τελευταίος όρος αναφέρει πως «ο κάτοχος αυτής της κάρτας έχει την δυνατότητα αν επιθυμεί να ζητήσει τη διαγραφή των στοιχείων που τον αφορούν…» αλλά η δικλείδα αυτή είναι δώρον άδωρον. Από την στιγμή που τα στοιχεία αυτά, σύμφωνα με τον πρώτο όρο, μπορούν να δοθούν και σε τρίτους — εταιρίες που ειδικεύονται σε έρευνες αγοράς – τότε το πουλάκι πέταξε. Μπορεί δηλαδή να διαγραφούν από τους υπολογιστές της εταιρίας Carrefour αλλά να κυκλοφορούν αέναα σε όλο αυτό το κύκλωμα που εμπορεύεται βάσεις δεδομένων με προσωπικά στοιχεία.
Το σύνθημα δε της καμπάνιας είναι: «Σκεφτόμαστε σαν πελάτες και καταλαβαίνουμε τις ανάγκες σας!» Τώρα μάλιστα! Μας υποχρεώσανε…
Δημοσιεύτηκε στο ένθετο New Millennium της εφημερίδας «Tύπος της Kυριακής» στις 5.8.2001