Στην ελληνική δημοσιογραφία ισχύει το δόγμα: «Αν μια είδηση εντυπωσιάζει, προηγείται…». Άσχετα αν είναι αληθής ή όχι. Πολλές φορές δεν χρειάζεται να είναι ούτε αληθοφανής…
Βασική αρχή της ιεράρχησης των ειδήσεων στην αμερικανική ταμπλόιντ δημοσιογραφία είναι το «if it bleeds, it leads…», ήτοι «αν ματώνει προηγείται…».
Στην ελληνική δημοσιογραφία δεν μπαίνουμε σε τέτοιες λεπτομέρειες. Εδώ, η ιεράρχηση των ειδήσεων δεν περιορίζεται στο αίμα: «Αν εντυπωσιάζει, (μια είδηση) προηγείται…». Άσχετα αν είναι αληθής ή όχι. Πολλές φορές δεν χρειάζεται καν να είναι ούτε αληθοφανής.
Τα παραδείγματα είναι πολλά: Πριν από μερικά χρόνια κυκλοφόρησε στο Διαδίκτυο, ένα μελοδραματικό κείμενο που είχε την υπογραφή του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μαρκές. Στο κείμενο αυτό ο συγγραφέας υποτίθεται ότι ανακοίνωνε το θάνατό του από ανίατη ασθένεια σε έξι μήνες. Το κείμενο, το οποίο από το στιλ του βροντοφώναζε ότι δεν ήταν Μαρκές, διαψεύστηκε από τον ίδιο το συγγραφέα και κάποια στιγμή, όπως γίνεται με όλες τις φάρσες του Διαδικτύου? «έσβησε», έπαψε δηλαδή να κυκλοφορεί. Τότε, το ανακάλυψαν οι ελληνικές εφημερίδες και το δημοσίευσαν, πρωτοσέλιδα μάλιστα, ως τη …διαθήκη του Μαρκές.
Οι φάρσες που γίνονται μέσω Διαδικτύου, είχαν την τιμητική τους στα ελληνικά ΜΜΕ την 11η Σεπτεμβρίου. Τότε είδαμε την «εικόνα του σατανά» στους καπνούς των Δίδυμων Πύργων, είδαμε ένα διαβόητο τουρίστα να φωτογραφίζεται στην κορυφή των Διδύμων ενώ πίσω του βρισκόταν το αεροπλάνο που συγκρούεται, είδαμε μερικά σύμβολα του πληκτρολογίου που μετατράπηκαν σε σιωνιστικά αστέρια κ.λπ. Μάλιστα,, κάποιοι βρήκαν και σε ελληνικές εικονογραφήσεις περιοδικού την «προφητεία» για την 11η Σεπτεμβρίου. (Περισσότερα εδώ)
Ακολούθησε η φάρσα του …«ευεργετικού σπέρματος».
Κάποιος στο Ιnternet έφτιαξε μια ψεύτικη σελίδα με το λογότυπο του CNN, στην οποία αναγραφόταν:
«Σε έρευνα του γνωστού αμερικανικού Πανεπιστημίου North Carolina State University, το πόρισμα είναι ξεκάθαρο: Ενδεδειγμένος τρόπος να μειωθεί ο κίνδυνος να προσβληθεί μία γυναίκα από καρκίνο του μαστού, είναι η κατάποση σπέρματος κατόπιν πεολειξίας, ενδείκνυται δε να λαμβάνει χώρα 1-2 φορές εβδομαδιαίως».
Παρά το γεγονός ότι η διεύθυνση της εν λόγω ιστοσελίδας δεν παρέπεμπε στο CNN (δεν ήταν δηλαδή cnn.com), τα ελληνικά κανάλια παρουσίασαν με πηχυαίους τίτλους την «είδηση». Μέχρι και γιατρούς είχαν καλέσει για να σχολιάσουν την …ανακάλυψη. Κι αυτοί πήγαν. Και τη σχολίασαν… (Περισσότερα εδώ)
Το Σαββατοκύριακο που μας πέρασε άλλη μια φάρσα του Διαδικτύου είχε την τιμητική της στα κανάλια. Σύμφωνα με όσα πρωτομετέδωσε ο τηλεοπτικός σταθμός «Alpha» και ακολούθησε το «Mega», εταιρεία στην Αμερική πουλά κλουβιά για μωρά, τα οποία μάλιστα έχουν ταΐστρες και ποτίστρες. Στην εξελιγμένη δε εκδοχή τους, έχουν και …ηλεκτροφόρα κάγκελα! Όλα αυτά τα τρομερά βρίσκονται στη διεύθυνση http://www.babycage.net.
Πραγματικά, η ιστοσελίδα τα λέει όλα αυτά, έχει μάλιστα και φωτογραφίες των προϊόντων τους. Μόνον που…
Μια είδηση τέτοιου μεγέθους πρέπει να προκαλέσει, καταρχήν, την εύλογη απορία: Πώς μπορούν να πωλούνται τέτοιου τύπου προϊόντα; Υπηρεσίες ελέγχου στις ΗΠΑ δεν υπάρχουν; Αν υπάρχουν, δεν κατάφεραν να βρουν αυτήν τη σελίδα, που με δυο κλικ την ανακάλυψαν οι «ημέτεροι» δημοσιογράφοι;
Εδώ, προφανώς, κυριάρχησε η αντίληψη ότι οι Αμερικάνοι ως «φονιάδες των λαών» δεν θα είχαν καμιά αντίρρηση να φονεύσουν και τα δικά τους μωρά. Σε αυτό συνηγορεί και η «δήλωση» της εταιρείας που λέει ότι αυτά «τα κλουβιά δοκιμάστηκαν επί εξάμηνο στον Τρίτο Κόσμο και είχαν θετικά αποτελέσματα»!
Δεύτερον, μια τέτοια είδηση ελέγχεται πολλαπλώς. Ελέγχονται οι φωτογραφίες. Με μια απλή μεγέθυνση φαίνεται ξεκάθαρα ότι είναι φτιαγμένες από το photoshop. Ελέγχεται με ένα τηλεφώνημα ή μια επιστολή.
Βέβαια, η ιστοσελίδα δεν έχει ούτε διεύθυνση ούτε τηλέφωνο της εταιρείας. Αυτό δεν έκανε σε κανέναν εντύπωση; Τι σόι εταιρεία είναι αυτή, που δεν θέλει πελάτες ώστε να επικοινωνήσουν μαζί της;
Τρίτον, η είδηση διασταυρώνεται. Στην Ελλάδα φαίνεται πως αυτό αποτελεί παρελθόν- και όχι μόνο- για θέματα που βγαίνουν από το Διαδίκτυο. Μία απλή έρευνα στο Google θα οδηγούσε στο «Μουσείο Φαρσών του Internet» ( http://www.museumofhoaxes.com ), μια ιστοσελίδα, στην οποία καταγράφονται όλες αυτές τα περίεργες «πλάκες» που κάνουν διάφοροι στο Διαδίκτυο.
Από αυτήν την ιστοσελίδα, λοιπόν, βρήκαμε τα επόμενα θέματα για να γεμίζουν τα κανάλια τα δελτία τους και την ώρα μας. Πωλούνται, λοιπόν, μέσω Διαδικτύου: Γλυκά που μοιάζουν με μικροσκοπικά μωρά (για οιονεί ανθρωποφάγους), ειδικό αεροστεγές βάζο για να πνίγει κάποιος τη γάτα του, χρυσόψαρα που κολυμπούν συγχρονισμένα (γι’ αυτό, μάλιστα, υπάρχει και έτοιμο βιντεάκι), κινητά τηλέφωνα που ψήνουν αυγά κ.λπ.
Άντε και καλά ψυχαγωγικά δελτία…
Ιδού τα τρομερά κλουβιά για μωρά, που ανακάλυψαν τα ελληνικά κανάλια. Μια πλάκα στο Ιnternet έγινε θέμα στα δελτία ειδήσεων και, μάλιστα, σχολιάστηκε από ειδικούς παιδοψυχολόγους!