Το πρόβλημα είναι πως τα ελληνικά ΑΕΙ δεν προσφέρουν καν εκπαίδευση, εξ ου και η μεγαλύτερη ανεργία πτυχιούχων στην Ευρώπη -ρεκόρ που πετύχαμε χωρίς τα «τρισκατάρατα» ιδιωτικά ΑΕΙ.
«Σε λίγο καιρό κάθε Ελληνας θα είναι κάτοχος κάποιου πτυχίου» προειδοποιεί με άρθρο του ο καθηγητής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου κ. Γιάννης Πουντουράκης. «Ε, και;», μπορεί να αναρωτηθεί κάποιος. Είναι καλύτερο να κατέχουν πτυχία μόνο οι έχοντες, όπως γινόταν μέχρι πριν από λίγα χρόνια; Δεν θέλουμε ευκαιρίες για όλους;
Ακόμη κι αν υποθέσουμε ότι «η βασική παράμετρος της διακήρυξης της Σορβόννης και της διαδικασίας της Μπολόνιας είναι η προσαρμογή της πανεπιστημιακής μόρφωσης σε μια ταχύρρυθμη διαδικασία εκπαίδευσης τριετούς διάρκειας στο πλαίσιο ενός μεταβαλλόμενου τοπίου στην αγορά εργασίας» («Μεταλυκειακά fast food», «Τα Νέα» 17.7.2007) που βρίσκεται το κακό; Στα τρία χρόνια, ή στο ταχύρρυθμο της εκπαίδευσης; Κι αν κάποιοι καταφέρουν να μάθουν σε τρία χρόνια αυτά που δεν μαθαίνουν σε πέντε στο Μετσόβιο πώς βλάπτεται ο λαός;
Κάποιοι μπορεί να φέρουν ως επιχείρημα την ασαφή έννοια της Παιδείας. Τα ταχύρρυθμα «Polytechnics», λένε, δεν προσφέρουν την αναγκαία για τον νέο παιδεία. Μα, σάμπως την προσφέρουν τα βραδύρρυθμα Πολυτεχνεία μας; Κι αν την προσφέρουν πώς την μετράμε; Από τη συμπεριφορά των φοιτητών; Ενα είναι σίγουρο: στα ταχύρρυθμα «Polytechnics» οι φοιτητές δεν έχουν χρόνο να χτίζουν τους πρυτάνεις των στα γραφεία τους, ούτε να βρομίζουν τις αίθουσες με συνθήματα.
Συγχέουμε πολλές φορές την εκπαίδευση με την Παιδεία. Σίγουρα η ανώτατη εκπαίδευση πρέπει να προσφέρει και παιδεία, αλλά παιδεία δεν προσφέρει μόνο η ανώτατη εκπαίδευση. Παιδεία επίσης παρέχει η ανάγνωση βιβλίων και εφημερίδων, η παρακολούθηση καλλιτεχνικών εκδηλώσεων και συζητήσεων, δραστηριότητες που δεν είναι και δεν πρέπει να είναι υπό τον έλεγχο του κράτους.
Το πρόβλημα όμως είναι πως τα ελληνικά ΑΕΙ δεν προσφέρουν καν εκπαίδευση, εξ ου και η μεγαλύτερη ανεργία πτυχιούχων στην Ευρώπη -ρεκόρ που πετύχαμε χωρίς τα «τρισκατάρατα» ιδιωτικά ΑΕΙ. Το μόνο που προσφέρει σήμερα η ελληνική ανώτατη εκπαίδευση είναι ένα πιστοποιητικό διέλευσης από το πανεπιστήμιο για να διεκδικήσει κάποιος μια θέση στο Δημόσιο. Κάτι αντίστοιχο αυτού που προσφέρει το υπουργείο Εθνικής Αμυνας σε αναπήρους πολέμου για να ανοίξουν περίπτερο.
Ας μην ανησυχούν λοιπόν για την παιδεία οι κλειδοκράτορες των κρατικών ΑΕΙ. Αυτή θα υπάρξει και μετά απ’ αυτούς. Το πρώτο πρόβλημα είναι να αποκτήσουμε εκπαίδευση, γιατί παρά το γεγονός ότι δεν μπορούμε να μετρήσουμε τι παιδεία παρέχουν τα κρατικά ΑΕΙ, βλέπουμε το επίπεδο εκπαίδευσης στην γενιά των 700 ευρώ.
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Καθημερινή» στις 18.7.2007